Afscheid

Cherry Duyns
21,99
Op voorraad
SKU
9789400404502
Besproken in NRC
Bindwijze: Hardcover
Levertijd 1-2 werkdagen Verzendkosten € 2,95
  • Gratis binnen 14 dagen te retourneren
  • Veilige en makkelijke betaalopties
  • Aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg
  • Makkelijk bestellen zonder account
Afbeelding vergroten
Meer informatie
Auteur(s)Cherry Duyns
ISBN9789400404502
BindwijzeHardcover
Aantal pagina's256
Datum van verschijning20201019
NRC Recensie4 ballen
Breedte133 mm
Hoogte207 mm
Dikte23 mm
NRC boeken recensie

Vader noch moeder zat op zijn komst te wachten

Cherry Duyns Zijn moeder ligt op sterven, Duyns bezoekt haar in Duitsland, waar zij woont, en reconstrueert haar leven. Een sterke band is er overigens nooit geweest, met zijn vader evenmin.

Cherry Duyns (1944) werd door deze krant op zeker moment ‘een van de grote documentaire cineasten van Nederland’ genoemd. Een fijn compliment natuurlijk, maar misschien wel éxtra fijn voor iemand die behalve films ook tv en theater maakte en boeken schreef. Een daarvan was De zondagsjongen (1988), een roman over een jongen die kort na de oorlog deels in Duitsland en deels in Nederland opgroeit en die zich op beide plaatsen nooit volledig thuisvoelt.

Het stemmige Afscheid kent een vergelijkbare achtergrond, al ligt de nadruk ditmaal niet op de zoon, maar op de moeder. Die daadwerkelijk de moeder van Cherry Duyns is, want Afscheid is met minder fictie omzwachteld dan De zondagsjongen. Ze is hoogbejaard en stervende en wordt in Duitsland, waar ze op een paar Hollandse jaren na altijd heeft gewoond, door haar zoon bezocht. Het is zonneklaar dat de vrouw zich in haar laatste levensfase bevindt en Duyns begint onder onze ogen met het reconstrueren van haar leven. Door vragen aan haar te stellen, maar ook door zijn verbeelding los te laten op foto’s en documenten en door zich te herinneren hoe het was met haar, vroeger. Kent hij haar eigenlijk wel? Kent ze hem wel? ‘Mijn moeder en ik kijken elkaar aan, we weten niet zoveel van elkaar. Ik vermoed dat we doen alsof, ik misschien wel meer dan zij.’

De moeder-zoon-roman is in ons land aan een kleine opmars bezig. Zo leverden Tommy Wieringa (Dit is mijn moeder) en Ronald Giphart (Wie waarlijk leeft) recentelijk boeken af over hun moeder, in beide gevallen eigenzinnige vrouwen die om verschillende redenen meer aan hun hoofd hadden dan het moederschap alleen. Dat is bij Duyns niet anders, wiens moeder noodgedwongen veel werkte (wat iets anders is dan carrière maken), enkele malen hertrouwde en die maar een paar jaar met Cherry doorbracht. Met diens vader vormde ze in Nederland een tijd een variétéduo, maar daar kwam een eind aan door een gebrek aan inkomsten. Met Cherry verhuisde ze terug naar Duitsland, waar ze aan de lopende band werkte terwijl haar ouders het kind opvoedden tussen het puin van de oorlog. Je voelt er het tikken van de klok bij.

Duyns heeft genoeg aan een sobere precisie om indruk te maken. Hij doet er niet zielig over, maar je krijgt steeds beter in de gaten dat vader noch moeder werkelijk op zijn komst zat te springen. Vader, een soort goochelaar met kwikzilveren vingers en een opmerkelijk redenaarstalent, was al vroeg afwezig. ‘Hij was negentien jaar en als dwangarbeider naar Duitsland gebracht. Tijdens de geboorte van zijn zoon was hij onderweg, reisde met zijn koffers vol illusies door het oorlogslandschap, dommelend tussen soldaten met asbestoven gezichten.’

Wie voor zichzelf kiest – hoe moedig of noodzakelijk ook – die verwijdert zich van zijn naasten, zoveel is duidelijk na het lezen van Afscheid. Laat je er anderen per definitie mee in de steek? Nee, dat is wat te sterk. Duyns lijkt zijn ouders niet veel te verwijten, maar een echt hechte band is er nooit geweest. En in het aangezicht van de dood wordt zij door hem verzorgd. Als een kind.

2020-01-08 Sebastiaan Kort

Bestanden bij dit product
Inkijkexemplaar.pdf (86.46 kB)
Back to top