Black overlay

Telefonisch bestellen

Graag telefonisch producten bestellen?

088 - 572 05 72 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice

Wilt u contact met onze klantenservice?

088 - 572 02 02 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice@nrcwebwinkel.nl

Charles Lewinsky, Charles Lewinsky : Alleen maar helden (door Arnout le Clercq)

3
Scène voor scène het laatste jaar van de oorlog door
Arnout le Clercq

Scène voor scène het laatste jaar van de oorlog door | 8 mei 2015

De Zwitserse schrijver Charles Lewinsky (1946) omzeilt in zijn nieuwe roman op kunstige wijze de al te gebruikelijke clichébeelden van de Tweede Wereldoorlog. Alleen maar helden is een historische roman met een in eigenzinnige vorm gegoten krimi-achtig plot. Het verhaal draait om een filmcrew die eind 1944 propagandafilms maakt voor het Derde Rijk, eerst in het belaagde Berlijn, daarna in het (dan nog) veilige Kastelau in Beieren. Lewinsky presenteert het verhaal niet als een doorlopend relaas zoals in zijn monumentale familiekroniek Het lot van de familie Meijer (2007), maar vertelt het aan de hand van de archiefstukken van een zekere Samuel A. Saunders, een filmhistoricus die in de jaren tachtig een dissertatie schrijft over dit verborgen stukje filmgeschiedenis. Het gros van deze stukken bestaat uit dagboeknotities van Werner Wagenknecht, een (scenario)schrijver wiens boeken zijn verboden door de nazi’s, die met cynische gelatenheid zijn omgeving observeert (‘wij Duitsers zijn bedreven in platbranden en platgebrand worden’); getranscribeerde interviews met de na de oorlog gefailleerde actrice Tiziana Adams (‘Titi’) en flarden van Saunders’ manuscript. Zo ontplooit het verhaal zich als een prop papier die opengevouwen wordt. Dat bouwt de spanning goed op, maar zorgt af en toe ook voor herhalingen en komt bij tijden gekunsteld over. Het slot is weinig verrassend.

Lewinsky schreef een onderhoudende roman, maar slaagt er niet in om méér dan een spannend verhaal neer te zetten. Dat is jammer, want zowel de setting als de personages die de schrijver opvoert bieden de kans om het geheel naar een hoger plan te tillen en iets wezenlijks te zeggen over Duitse burgers in de Tweede Wereldoorlog. In plaats daarvan zijn veel van zijn personages tamelijk vlak.

Hoewel de auteur op dit gebied wat aan de oppervlakte blijft steken, toont Lewinsky zich een goede verteller. Zijn achtergrond als dramaturg en regisseur komt duidelijk terug in de intelligente scènes die hij schrijft . Hij lijkt soms eerder in shots dan in hoofdstukken te denken. Dit maakt Alleen maar helden een boeiend, maar toch ook erg licht verteerbaar oorlogsverhaal.

Alleen maar helden

 22,50