Black overlay

Telefonisch bestellen

Graag telefonisch producten bestellen?

088 - 572 05 72 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice

Wilt u contact met onze klantenservice?

088 - 572 02 02 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice@nrcwebwinkel.nl

Saskia Goldschmidt, Saskia Goldschmidt : De voddenkoningin (door Janet Luis)

3
Een heel leven in dienst van stiksels, ritsen, tule, kant, kragen en zijde
Janet Luis

Een heel leven in dienst van stiksels, ritsen, tule, kant, kragen en zijde | 21 nov. 2017

Even was ik bang dat De voddenkoningin, de derde roman van Saskia Goldschmidt, een klaagzang zou worden. Hoofdpersoon Koko Kwast, geboren in de jaren vijftig, net als Goldschmidt zelf, begint plompverloren met te vertellen dat zij ‘een ongelukje’ was. Haar jonge moeder had haar niet weg weten te krijgen met ‘kinine, zeepsopspuit of breinaald’ en zat dus met deze ‘eeuwige smet’ opgescheept.

Ook in de hoofdstukken die volgen op deze onthullingen komt de nodige rampspoed aan bod: partners met losse handjes, heroïneverslaving, aids, ziekte, zelfmoord en faillissement. En ook de ontwikkelingen in het Oostblok en de Twin Towers komen nog even voorbij. Maar al snel blijkt dat De voddenkoningin allerminst een chagrijnig boek is, waarin alleen maar wordt gejammerd over alle rottigheid in de wereld. De toon is juist licht en levendig.

In directe, levendige zinnen voert Goldschmidt haar Amsterdamse heldin door de veranderende tijden. Van Flower Power naar No Future. Van de collectieve hippietijd naar het ik-tijdperk. Van idealisme naar commercieel realisme. Haar hoofdpersoon is een voddenkoopvrouw, die haar handeltje ooit startte op het Waterlooplein en later een succesvolle winkel in de Jordaan opende. Van de opgekochte vodden maakt ze, met een fijne neus voor modetrends, weer draagbare en gewilde kleren. Alles kan in haar ogen opnieuw worden gebruikt. ‘Mijn handel was een statement tegen de verspilling.’

Goldschmidt geeft in De voddenkoningin een interessant kijkje in de handel in tweedehandskleding. Aanvankelijk was dat het domein, zo begrijpen we, van hippiemeisjes met hennahaar die de wereld beter – of in elk geval mooier wilden maken. Zij werkten in een familie-achtige, gemoedelijke marktsfeer, met diensten en wederdiensten.

Maar geleidelijk aan deden gewiekstere en commerciëler ingestelde types hun intrede in de wereld van vodden en vintage en verloor de tweedehandsmarkt zijn vriendelijke kringloopkarakter. In deze steeds harder wordende business moesten de liefhebsters van het eerste uur tenslotte het onderspit delven en naar nieuwe mogelijkheden op zoek gaan.

Het boek heeft dus zo zijn sociologische en historische kanten, maar het ontleent zijn charme vooral aan zijn praktische inslag: de aandacht voor hoe oude, liefst handgemaakte kleren, jurken vooral, in elkaar zitten. Ik heb zelden zo vurig, zo geanimeerd, zo verliefd horen vertellen over coupenaden, stiksels, zomen, knoopsgaten, tule, kant, voeringzijde, gerimpelde kragen of blind ingezette ritsen. De voddenkoningin is geen gewone roman. Het is een ontroerende lofzang op de winkeldochter.

De voddenkoningin

 19,99