Black overlay

Telefonisch bestellen

Graag telefonisch producten bestellen?

088 - 572 05 72 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice

Wilt u contact met onze klantenservice?

088 - 572 02 02 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice@nrcwebwinkel.nl

Babylon

Yasmina Reza

Besproken in NRC
4

Schrijf een recensie

Bindwijze: Paperback / softback
 19,99
Levertijd: 1-3 werkdagen
Verzendkosten: € 1,95 per bestelling

Besproken in NRC

Knipper met je ogen en je bent zestig
Margot Dijkgraaf

Knipper met je ogen en je bent zestig | 10 mrt. 2017

4

‘By the rivers of Babylon, there we sat down’ – tien tegen één dat u meteen aan Boney M denkt en hun hit uit 1978. ‘Yeah we wept, when we remembered Zion’. Om die zin draait de vertaalde roman Babylon van de Franse (toneel)schrijfster Yasmina Reza. Er wordt gehuild om wat niet meer is, al zijn de oevers vervangen door een banlieue, en het uitverkoren volk door zestigers in een flatgebouw. Bannelingen zijn het, verdreven uit het beloofde land van een veilig huwelijk, liefdevolle kinderen en een eeuwig durende jeugd. Daarmee houdt de vergelijking met het lied op; de hilarische, geestige en scherpe roman van Reza (1959), vorig jaar bekroond met de Prix Renaudot, heeft weinig bijbels.

De vertelster, Elisabeth, 62 en octrooirechercheur bij het Institut Pasteur, geeft thuis een ‘voorjaarsfeestje’– iets wat ze normaal nooit doet. Ze nodigt een paar collega’s en vrienden uit, collega’s van haar man, haar zus en de bovenburen. Het wordt een vrolijke boel. Als de laatste gasten zijn vertrokken en ze net hebben besloten dat ze de volgende dag wel zullen opruimen, gaat de deurbel; het is de bovenbuurman die komt vertellen dat hij zojuist zijn vrouw heeft vermoord.

Met die bovenbuurman kon Elisabeth het wel vinden, hij werkt in een winkel voor huishoudelijke artikelen, had haar wel eens meegenomen naar de paardenraces, waar hij ineens iemand anders werd, een enthousiaste, zelfverzekerde man. Ze heeft een zwak voor hem, en als haar echtgenoot domweg de politie wil bellen en naar bed gaat, laat ze zich door hem meeslepen in een absurdistisch avontuur, dat Reza uiterst smakelijk opdist.

Vanaf het moment dat de deurbel gaat, en de tragedie zich aandient, vallen de maskers. Met haar enorme talent prikt Reza de zorgvuldig opgehouden mythes door, kijkt ze als een detective achter de krulspelden en de leren motorrijders jassen. Elisabeth herinnert zich de eerste keer dat ze haar bovenburen samen zag, arm in arm, zij ‘op haar paasbest, opgedoft en kaarsrecht, trots op zichzelf, het leven, haar pokdalige mannetje.’ En nu ligt ze daar dood naast het echtelijk bed en bindt Elisabeth een sjaal om haar kin, zodat haar mond niet zo open hangt. Waarom? Omdat ze de kat van haar man een schop gaf?

Zin voor zin, in fantastische dialogen, gedachte voor gedachte, tekent Reza voor ons uit hoe een ruzie ontspoort, hoe de een een vrolijk verhaal vertelt ten koste van de ander, hoe impliciete vernedering en gebrek aan inlevingsvermogen onderhuids voortwoekeren totdat frustratie zich met een explosie uit. En passant krijgen we een beeld van de vertelster. Ze verloor kort daarvoor haar moeder, met wie ze niet echt een goede band had. Wat blijft er weinig over van een mensenleven: een paar gehaakte kleedjes waar niemand meer belangstelling voor heeft. Maakt het iemand eigenlijk wat uit of je gelukkig bent geweest?

Ze denkt terug aan het meisje dat ze ooit was, vol leven, op hoge hakken – je knippert met je ogen en je bent zestig. De mistroostigheid slaat toe, ‘niet het grote verraad is wat weemoedig stemt, maar dat er steeds weer iets verloren gaat, hoe onbeduidend ook.’ Ze bladert door de foto’s die haar moeder bewaard heeft, komt beelden tegen van haar zoon als kind. Op Elisabeths nachtkastje ligt The Americans, het fameuze fotoboek van Robert Frank, die de eenzaamheid van de Amerikaan vastlegde. Reza opent haar boek met de beschrijving van een van zijn foto’s uit 1955, een Jehova Getuige, ‘mager, met smalle schouders’, die in zijn nette pak religieuze blaadjes probeert te slijten, in zijn broek ‘met sleetse knieën’, met zijn schooltas, ‘alleen, vervuld van een droefgeestige en kribbige vasthoudendheid’. ‘Wat maakt het uit wat je bent, wat je denkt, wat je gaat worden? Je bent ergens in beeld tot de dag dat je er niet meer bent.’ Eigenlijk, suggereert Reza met melancholieke meesterhand, zitten we allemaal aan die fameuze rivier van Babylon.

Productinformatie

Elisabeth Jauze, 62 jaar oud, besluit om thuis een feest te organiseren. Ze nodigt ook haar bovenburen uit, Jean-Lino en zijn excentrieke vrouw Lydie. De avond is een succes, maar midden in de nacht belt Jean-Lino in paniek aan en zegt dat hij zijn vrouw hee gewurgd. Elisabeth weet niet wat haar bezielt als ze besluit Jean-Lino te helpen het lijk in een koffer te stoppen om zo de moord te camoufl eren. Met bijtende humor en intelligentie fileert Yasmina Reza het morele vacuüm van de moderne tijd, en onze kwetsbaarheid ondanks alle overvloed en rijkdom in de wereld. Winnaar Prix Renaudot 2016

Productkenmerken

ISBN 9789023456087
Auteur Yasmina Reza
Uitgever Bezige Bij, De
Datum uitgave 20170322
Lengte (in mm) 215
Breedte (in mm) 136
Dikte (in mm) 16
Aantal pagina's 192

Recensie van klanten

Schrijf uw eigen recensie

U recenseert: Babylon

  •  
    1 ster
    2 sterren
    3 sterren
    4 sterren
    5 sterren
    Beoordeling

* Vereiste velden