Black overlay

Telefonisch bestellen

Graag telefonisch producten bestellen?

088 - 572 05 72 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice

Wilt u contact met onze klantenservice?

088 - 572 02 02 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice@nrcwebwinkel.nl

De verdwijning van Stephanie Mailer

Joël Dicker

Besproken in NRC
2

Schrijf een recensie

Bindwijze: Paperback / softback
 25,00
Levertijd: 1-3 werkdagen
Verzendkosten: € 1,95 per bestelling

Besproken in NRC

Schrijf als een tv-serie, lijkt de les van Dicker
Margot Dijkgraaf

Schrijf als een tv-serie, lijkt de les van Dicker | 28 jun. 2019

2

Joël Dicker Een journaliste die over een oude moordzaak schreef verdwijnt aan een New Yorks strand. Dan ontvouwt de Zwitser Dicker een Netflix-roman volgens de regels der kunst, als een dans rond het schrijverschap.

In 1903 wordt een Siberisch dorp uitgemoord door een tijger, de tsaar looft een prijs uit voor wie hem doodt, uit alle hoeken van het rijk trekken jongemannen naar Siberië – het is de plot van een prachtig geïllustreerd en dito uitgegeven boekje dat dezer dagen in iedere Franse boekhandel naast de kassa ligt: Le Tigre van Joël Dicker (1985). Het is een conte philosophique uit 2004, een van de eerste korte verhalen die de Zwitserse bestsellerauteur – toen 19 – schreef. Onverwacht minimalisme voor een schrijver wiens dikke wereldwijde bestsellers grossieren in personages, plotse gebeurtenissen en onvermoede motieven.

Miljoenen mensen lazen De waarheid over de zaak Harry Québert (2014), een thriller waarin een jonge schrijver wordt geconfronteerd met een lijk in de tuin van zijn mentor en voorbeeld. Een roman ook over een writer’s block, over het hoe en waarom van schrijven, een boek waarin de lezer bij het begin van ieder hoofdstuk een schrijftip cadeau krijgt. Het eerste hoofdstuk moet wezenlijk zijn, staat er, anders verlies je je lezers. Het tweede moet, in bokstermen, lezen als een rechtse directe.

Tot zover gaat alles voorspoedig in Dickers roman De verdwijning van Stephanie Mailer. In de eerste hoofdstukken verdwijnt er een vrouw, dit keer in een rijke rustige badplaats in de Hamptons, New York. Het is een journaliste die in een oude moordzaak is gedoken, de moord op de burgemeester van het stadje en zijn familie. Er is een fout gemaakt toen, de verkeerde is gearresteerd, vertelt ze aan de toenmalige politieagent. Voordat ze hem uit kan leggen wat ze ontdekt heeft, verdwijnt ze.

Net als in Dickers vorige boeken ontvouwt zich voor je ogen een Netflix-roman volgens de regels der kunst. In de hoofdstukken wisselt het perspectief telkens tussen de personages, waardoor steeds zaken worden herhaald – nuttig in een zo gecompliceerde constructie van verhaallijnen, zeker als je geen tijd hebt voor bingereading. Vakkundig laat Dicker elk hoofdstuk eindigen met een cliffhanger, zoals: ‘De demonen van het verleden kwamen weer boven’, ‘Het huwelijk zou nog geen jaar standhouden’, of: ‘Het was de enige manier om zich van haar te ontdoen’.

Sommige personages ontwikkelen zich, ze spelen een rol in de moordzaak van toen en in die van nu. Ze communiceren in eenvoudige dialogen en effectief taalgebruik. Om literair gehalte bekommert Dicker zich niet. Hij kiest voor potentieel interessante figuren met een individuele worsteling: de vermoorde journaliste die ‘met iets heel groots bezig is’ (een boek), een hoofdredacteur die door zijn minnares met zijn overspel wordt gechanteerd, een ontspoorde tiener die schrijfster wil worden, een politieagent die zijn bureaustoel heeft ingeruild voor die van regisseur, een beroemde recensent die vreselijk graag schrijver wil worden.

Zo is ook deze roman van Joël Dicker weer een dans rond het schrijverschap, van verlangen tot uitvoering, met alle twijfel en hobbels van dien. Schrijf als een televisieserie, lijkt zijn belangrijkste boodschap, zelf geeft hij moeiteloos het goede voorbeeld. Toch wil de worsteling van zijn personages niet echt de onze worden, het zijn er te veel. Uiteindelijk raak je vooral gefascineerd door de constructie, de bijna mathematische compositie, en de vraag of je nog uit het labyrint van motieven, psychologische problemen en duistere relaties zult komen. Je bewondert de architectuur, maar wie er wonen doet er inmiddels niet meer zo toe.

Productinformatie

Orphea is een rustige badplaats in de Hamptons, een paar uur rijden van New York. Een stadje waar niet veel gebeurt, tot het op de avond van 30 juli 1994 wordt opgeschud door een afschuwelijk incident: de burgemeester van de stad en zijn familie worden thuis vermoord, evenals een toevallige voorbijganger die getuige was van de tragedie. Het onderzoek wordt geleid door twee jonge politieagenten, Jesse Rosenberg en Derek Scott. Ambitieus en vasthoudend weten zij de moordenaar te pakken, het bewijs is zeer overtuigend. Ze verdienen lof voor hun prestatie en ontvangen zelfs een onderscheiding. Twintig jaar later, in de vroege zomer van 2014, vertelt een journalist met de naam Stephanie Mailer aan Jesse dat hij destijds een belangrijke fout heeft gemaakt. Voor hij haar uitvoeriger kan spreken, verdwijnt ze onder mysterieuze omstandigheden. Wat is er met Stephanie Mailer gebeurd? Wat heeft ze ontdekt? En vooral: wat gebeurde er echt op de avond van 30 juli 1994 in Orphea?

Productkenmerken

ISBN 9789403149509
Auteur Joël Dicker
Uitgever Bezige Bij, De
Datum uitgave 20190404
Lengte (in mm) 231
Breedte (in mm) 151
Dikte (in mm) 53
Aantal pagina's 608

Recensie van klanten

Schrijf uw eigen recensie

U recenseert: De verdwijning van Stephanie Mailer

  •  
    1 ster
    2 sterren
    3 sterren
    4 sterren
    5 sterren
    Beoordeling

* Vereiste velden