Black overlay

Telefonisch bestellen

Graag telefonisch producten bestellen?

088 - 572 05 72 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice

Wilt u contact met onze klantenservice?

088 - 572 02 02 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice@nrcwebwinkel.nl

Grafisch geluk

Bas van Lier,

Besproken in NRC
0

Schrijf een recensie

Bindwijze: Paperback / softback
 20,00
Levertijd: 1-3 werkdagen
Verzendkosten: € 1,95 per bestelling

Productinformatie

DRUKKEN ALS MENTALITEIT Steendrukkerij De Jong & Co, 1911-1994 Steendrukkerij de Jong & Co in Hilversum (1911-1994) verwierf in de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw naam als ontwerpersdrukkerij. Ontwerpers als Otto Treumann, Dick Elffers, Jan Bons, Wim Crouwel en Gerard Wernars experimenteerden daar aan de persen met de offsettechniek. De hoge kwaliteitsnormen maakten het bedrijf geliefd bij tientallen ontwerpers, vooral reclame- en affiche-ontwerpers. . Met verrassende kantine-tentoonstellingen (1954-1972) en de experimentele serie Kwadraat-Bladen (1955-1974) plaatste het bedrijf zich in het middelpunt van het culturele circuit. Drukken als mentaliteit is de rijk geïllustreerde geschiedenis van een grafisch familiebedrijf dat model staat voor de ontwikkeling van (een groot deel van) de grafische industrie in Nederland in de twintigste eeuw. De drukkerij van de Friese boerenzoon Pieter Brattinga werd groot met het drukken van etiketten en verpakkingen voor onder meer P. Sluis diervoeders, winkelketen Coop, het sigarenmerk Willem II, de PTT, beschuit van Haust en limonadeflessen van brouwerij De Amstel. Daarnaast drukte de socialist Brattinga in de jaren ’20 en ’30 tientallen SDAP- en vakbondsaffiches van Albert Hahn jr., Meijer Bleekrode en Fré Cohen. Na de Tweede Wereldoorlog maakte Pieter Dirk Brattinga de drukkerij van zijn vader tot het centrum van de ontwerpwereld. De reputatie van de drukkerij hield lang stand, totdat een veranderend concurrentieveld het bedrijf in 1994 naar een faillissement dreef. Een boek vol foto’s en afbeeldingen van bijzonder grafisch werk over de rol van de steendrukkerij en de invloed die het bedrijf had op vormgevers en illustratie-kunstenaars in het hele land, waaronder Hans Bolleman, Frans Mettes, Herman Nijgh, Koen van Os, Reijn Dirksen en Cor van Velsen. Tentoonstelling Steendrukkerij De Jong & Co in Museum Hilversum, 15 oktober 2011 – 5 februari 2012.

Productkenmerken

ISBN 9789070108595
Auteur Bas van Lier,
Uitgever Lecturis Publishing
Datum uitgave 20111021
Lengte (in mm) 343
Breedte (in mm) 248
Dikte (in mm) 25
Aantal pagina's 80

Recensie van klanten

Schrijf uw eigen recensie

U recenseert: Grafisch geluk

  •  
    1 ster
    2 sterren
    3 sterren
    4 sterren
    5 sterren
    Beoordeling

* Vereiste velden