Black overlay

Telefonisch bestellen

Graag telefonisch producten bestellen?

088 - 572 05 72 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice

Wilt u contact met onze klantenservice?

088 - 572 02 02 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice@nrcwebwinkel.nl

Het naderen van een brug

Roel Bentz van den Berg

Besproken in NRC
3

Schrijf een recensie

Bindwijze: Paperback / softback
 21,99
Levertijd: 1-3 werkdagen
Verzendkosten: € 1,95 per bestelling

Besproken in NRC

Ik leef met je mee, al ben ik er niet meer
Sebastiaan Kort

Ik leef met je mee, al ben ik er niet meer | 5 feb. 2016

3

Net als in Gustaaf Peeks Godin, held laat Roel Bentz van den Berg een van zijn belangrijkste personages in de kist beginnen, in de grafkist welteverstaan. Maar terwijl Peek de dode daarna in een contra-chronologische vertelling het volle leven weer in sleepte, blijft Bentz van den Bergs Mark in Het naderen van een brug echt morsdood. Dragers verschijnen ten tonele; de stoet verlaat de ceremoniële ruimte en het gezelschap vertrekt naar het welbekende gat in de grond. Zand erover.

Voor wie bekend is met de essays van Bentz van den Berg (1949) zal het niet verbazen dat het fysieke heengaan van Mark niet betekent dat diens rol is uitgespeeld. Want zoals de recensent van deze krant al opmerkte naar aanleiding van de bundel Engelen in regenjas (2009), onderscheiden met de Jan Hanlo Essayprijs Groot, ‘duiken overal in zijn werk engelen op’.

Wordt Mark een engel na zijn dood? Eigenlijk doet het etiket er niet toe. Het belangrijkste is dat hij nog even, voor de duur van deze roman, mee mag kijken naar het leven op aarde. Ter visualisering helpt het wellicht om je bij deze greep de film Der Himmel über Berlin van Wim Wenders voor de geest te halen, waarbij engelen tevens het aardse gescharrel aanschouwden zonder gezien te worden.

Mark en Helen, de vrouw die Mark op aarde achterlaat, krijgen afwisselend het woord. Lange tijd denk je een rouwroman in handen te hebben, en denk je dat het Bentz van den Berg te doen is om het verbeelden of vocaliseren van wat rouw misschien wel is: de paradoxale situatie van een hevige tegenwoordigheid van een geliefd iemand, via het geheugen, die er domweg niet meer is. Het prozaïsche samenzijn, vol beslommeringen en wissewasjes, wordt in je hoofd terugbracht tot een storm van herinneringen die heftige emoties teweeg brengt. Een beetje zoals ze op televisie vlak na een Champions League-wedstrijd de wedstrijd nog even in een paar doorslaggevende highlights (op opruiende muziek) samenvatten. Was het echt zo enerverend daarnet of heb ik zitten slapen?

Filosofische kringen

Maar er is in deze roman meer te vinden dan de ordening van een liefdesleven. Veel meer. Want zoals er bij Bentz van den Berg altijd engelen opduiken, zo is ook zijn verkenning van ‘de ziel’ in zijn oeuvre ruim vertegenwoordigd. Die aanhalingstekens zijn niet ironisch bedoeld. Bentz van den Berg, opgeleid als filosoof, houdt zich echt in strakke zin met dit begrip bezig. Boog hij zich in Engelen in regenjas over de sinds Descartes ontstane kloof tussen denkende ikken en dode materie, nu lijkt het vooral te draaien om een zoektocht naar de versmelting van een enkele ziel (die van Mark) met het totale zielenleven. In filosofische kringen zal bij zo’n thematiek het gedachtegoed van Socrates, Plato en enkele kerkvaders naar boven komen; de lezer van de roman Het naderen van een brug schiet toch eerder de term ‘eenzaamheid’ te binnen. Want waarom zou je anders als individuele ziel tekortschieten? Het levert al met al een dubbele leeservaring op.

Bentz van den Berg twijfelt er doorlopend op los. Hij laat Mark en Helen naar hartelust op papier zoeken naar inzichten en verklaringen, in plaats van ze alleen de uitkomst van die zoektocht over te brengen, wat het karakter van deze roman wellicht ten goede was gekomen. Man, dacht ik te vaak, ingegeven door mijn particuliere temperament, laat ze toch eens met de vuist op tafel slaan zodat het bloed, zweet en de tranen er vanaf spatten, laat ze iemand zijn. Een roman moet niet te veel het karakter van het grote allesomvattende gelijk hebben, conclusies trekken we zelf wel. De romancier Bentz van den Berg heeft de essayist Bentz van den Berg er kortom niet voldoende onder gekregen.

Maar: veel moois is er ook. Uitwaaierende zinnen bijvoorbeeld, vol diepgang en verlangen, die we ongetwijfeld nog zien terugkomen in Tzums verkiezing van de beste zin van het jaar. Maar mooi in hun afzondering, niet als een donderslag na een flits aan de horizon. Wat dat betreft zijn ze al even dolend als de personages die ze uitspreken.

Productinformatie

"Mark was al weken vermist en de wereld was verdeeld in mensen die de hoop dat hij ooit nog levend en wel boven water zou komen inmiddels hadden opgegeven en zij die dat nog niet hadden gedaan." Twee geliefden lijken voorgoed onbereikbaar voor elkaar te zijn geworden - de een verstrikt in een nabestaan waar de doden dakloos zijn, de ander gevangen binnen de muren van een huis dat zich tegen haar heeft gekeerd. Er is één plek waar hun wegen elkaar nog kunnen kruisen - de tocht daarheen is adembenemend. 'Het naderen van een brug' is een literaire tour de force over liefde, rouw, het leven na het leven, en de spankracht van de menselijke ziel.

Productkenmerken

ISBN 9789025444228
Auteur Roel Bentz van den Berg
Uitgever Atlas Contact
Datum uitgave 20150212
Lengte (in mm) 210
Breedte (in mm) 140
Dikte (in mm) 33
Aantal pagina's 356

Recensie van klanten

Schrijf uw eigen recensie

U recenseert: Het naderen van een brug

  •  
    1 ster
    2 sterren
    3 sterren
    4 sterren
    5 sterren
    Beoordeling

* Vereiste velden