Black overlay

Telefonisch bestellen

Graag telefonisch producten bestellen?

088 - 572 05 72 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice

Wilt u contact met onze klantenservice?

088 - 572 02 02 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice@nrcwebwinkel.nl

Lila

Marilynne Robinson

Besproken in NRC
5

Schrijf een recensie

Bindwijze: Paperback / softback
 19,99
Levertijd: 1-3 werkdagen
Verzendkosten: € 1,95 per bestelling

Besproken in NRC

Deniz Kuypers

Wie geluk nastreeft, moet eerst lijden | 3 feb. 2015

5

Marilynne Robinson (1943) debuteerde in 1980 met de roman Housekeeping, die genomineerd werd voor de Pulitzerprijs. Pas 24 jaar later kwam de opvolger, Gilead, waarvoor ze de Pulitzer ook daadwerkelijk kreeg. Met dit laatste boek had ze een bron van inspiratie aangeboord, want vier jaar later keerde ze in Home terug naar de setting en personages van Gilead, ‘het soort dorp waar de honden midden op straat slapen’. En nu doet ze dat opnieuw in Lila.

De eerste twee boeken van de Gilead-trilogie gaan over de vriendschap tussen twee predikanten. Lila gaat over de tweede vrouw van een van hen, John Ames, wier verleden als zwerver het voor haar moeilijk maakt om de liefde en huiselijkheid te accepteren die haar echtgenoot biedt.

Lila begint met een klein kind dat ’s avonds laat huilend op de gesloten deur van haar huis trommelt. In plaats van dat ze binnen wordt gelaten neemt een onbekende vrouw haar mee. ‘Doll was misschien wel de eenzaamste vrouw ter wereld, en zij was het eenzaamste kind, en daar zaten ze, samen, elkaar warm houdend in de regen.’ Dit beeld roept vragen op die door de rest van het boek blijven spoken. Wat gebeurt er als twee eenzame mensen samenkomen? Kunnen ze elkaar redden? Wanneer Lila jaren later tijdens een regenstorm een kerk in Gilead binnenrent om te schuilen, ontmoet ze John Ames, die ook eenzaam is – hij heeft zijn vrouw en dochter verloren.

Wat volgt is een teder portret van twee verloren mensen die na jaren van eenzaamheid overrompeld worden door liefde. Maar waar een Hollywoodfilm gewoonlijk eindigt, laat Robinson zien hoe fragiel dat geluk is, hoe hard Lila en Ames moeten werken om hun verleden los te laten en elkaar te vertrouwen. ‘Zo was eenzaamheid,’ schrijft Robinson. ‘Wanneer je je brandt, doet het pijn om aangeraakt te worden, het maakt niet uit of het goed bedoeld is.’
Verbazing

Lila overweegt weg te rennen. Ames is filosofischer ingesteld dan zij. Alle lieve niemendalletjes die hij voor haar doet verbazen haar. ‘Hij hielp haar altijd met haar stoel, wat erop neerkwam dat hij hem onder de tafel vandaan haalde en weer aanschoof nadat ze was gaan zitten. Wie heeft er in hemelsnaam hulp nodig met een stoel?’ En ze begrijpt niet waarom de kerk zo enthousiast is over ‘iemand die leefde en stierf net als iedereen’. Toch denkt ze serieus na over alles wat Ames haar vertelt.

De grote prestatie die Robinson hier levert is op een geloofwaardige manier een ongeletterde vrouw creëren die met theologische vraagstukken worstelt. ‘Ze wist een klein beetje over het bestaan. Dat was zo’n beetje het enige waarvan ze iets wist, al had ze het woord van hem geleerd.’ De Bijbel is een openbaring, niet vanwege de religieuze boodschap, maar omdat Lila dingen herkent uit haar jeugd: ontbering, achterlating, troosteloosheid. ‘Ze had nooit verwacht zoveel dingen die ze al wist terug te vinden in een boek.’

Lila’s nuchtere blik op het geloof maakt deze roman toegankelijk voor lezers die weinig met het christendom hebben. Robinson preekt niet, maar stelt vragen over de ondoorgrondelijke aard van het bestaan. ‘Een vraag biedt meer ruimte dan een antwoord’, schreef ze ooit in een essay; ruimte voor verwondering over het leven. ‘We maken deel uit van een mysterie, een prachtig mysterie waarbinnen we ons moeten proberen te oriënteren om een idee te krijgen van wie we zijn [...] De hoofdzaak van kunst is het creëren van een langgerekte droom, die goed is of slecht, en die anderen kunnen betreden.’ Dat is precies wat Robinson doet in Lila: haar personages blijven de lezer verrassen met de eindeloze permutaties van hun gevoelens.
Tiener

Samen met Gilead en Home vormt Lila een Faulkneriaans drieluik over een kleine groep mensen in een fictief dorp. Maar Lila grijpt ook terug naar Housekeeping, waarin een tiener opgroeit zonder ouders en uiteindelijk haar gewone leven aan de kant zet voor een zwerversbestaan. Lila is ook rusteloos, maar in tegenstelling tot de hoofdfiguur in Housekeeping leert ze de liefde van John Ames te accepteren. ‘Ik kan niet zoveel van je houden als ik van je hou,’ zegt ze. ‘Ik kan niet zo gelukkig zijn.’ Die boodschap past goed in het calvinistische wereldbeeld van John Ames: wie geluk wil vinden, moet eerst lijden.

Productinformatie

''***** Een teder portret van twee verloren mensen die na jaren van eenzaamheid overrompeld worden door de liefde.' - NRC Handelsblad 'Dit zou wel eens de meest aarzelende, formele en vertederende romance kunnen zijn die je ooit onder ogen krijgt.' - The Washington Post Lila zwerft dakloos rond als ze de dorpskerk van Gilead, Iowa, binnen stapt omdat het regent. Daar ontmoet ze dominee en weduwnaar John Ames, met wie ze voorzichtig een nieuw leven begint, terwijl ze probeert haar verleden te verwerken. Als verwaarloosde peuter werd Lila van haar ouders gered door Doll. Samen trokken ze in een groep arme dagloners door het uitgestrekte Middenwesten, met niets dan elkaar en een oud mes om zich te beschermen. Lila worstelt met het wereldbeeld en het geloof van haar man, dat pretendeert een geloof van liefde te zijn. Paradoxaal genoeg worden echter de mensen die Lila liefheeft door datzelfde geloof veroordeeld. Dat leidt tot confronterende vragen: wat maakt iemand tot een goed mens? En wat vermag de liefde?

Productkenmerken

ISBN 9789029538749
Auteur Marilynne Robinson
Uitgever De Arbeiderspers
Datum uitgave 20150304
Lengte (in mm) 216
Breedte (in mm) 134
Dikte (in mm) 22
Aantal pagina's 272

Recensie van klanten

Schrijf uw eigen recensie

U recenseert: Lila

  •  
    1 ster
    2 sterren
    3 sterren
    4 sterren
    5 sterren
    Beoordeling

* Vereiste velden