Black overlay

Telefonisch bestellen

Graag telefonisch producten bestellen?

088 - 572 05 72 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice

Wilt u contact met onze klantenservice?

088 - 572 02 02 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice@nrcwebwinkel.nl

Lot

Chrétien Breukers

Besproken in NRC
3

Schrijf een recensie

Bindwijze: Paperback / softback
 17,95
Levertijd: 1-3 werkdagen
Verzendkosten: € 1,95 per bestelling

Besproken in NRC

Breukers neemt grappige loopjes met de romanpraktijk
Sebastiaan Kort

Breukers neemt grappige loopjes met de romanpraktijk | 8 mei 2015

3

Chrétien Breukers (1965) schrijft al jaren een drukbezocht literair weblog vol (De Contrabas), maar we moesten tot vorig jaar wachten op zijn debuut. Een zoon van Limburg bevatte autobiografische stukken waarin hij zijn Limburgse komaf aflegde. De niet-Limburger kon zo leren waarom het toepasselijk is om te zeggen dat je ‘even de hond gaat ophangen’ als je op het punt staat een vervelend doch noodzakelijk klusje te klaren.

Dat opvolger Lot zo rap op dat boek volgt is door omstandigheden ingegeven. 2014 was voor Breukers dusdanig ‘bewogen’, dat er maar één ‘antwoord’ op kon volgen: ‘een boek’.

Dat ‘boek’ valt om verschillende redenen te definiëren als een roman in de ontkenningsfase. Bijvoorbeeld omdat er een personage in rondloopt dat Chrétien Breukers heet en dat met een vaag plan rondloopt om een boek te schrijven. ‘Wees, overigens, gerust, ik ben niet van plan een roman te schrijven. Dat kan ik niet. Ik schrijf boeken die er als een lappendeken uitzien. Verhalen die over elkaar heen buitelen en elkaar tegenspreken,’ schrijft hij aan een vriend.

Dat er vervolgens niemand opdraaft om op te merken dat je met zo’n definitie zo ongeveer de moderne roman hebt samengevat is natuurlijk erg grappig.

Ook elders neemt Breukers een loopje met de romanpraktijk. Eenvoudig samengevat komt in Lot namelijk de vraag aan bod of je wel tot grote literaire daden kunt komen als je je jarenlang door andermans literatuur hebt laten dichtslibben. Breukers (de schrijver) weet zo goed wat de ingrediënten en cliché’s van een autobiografische roman zijn dat hij Breukers (het personage) met elk ervan laat worstelen: drank, eenzaamheid, dadenloosheid, twijfel over eigen talent, een onbereikbare liefde, God, de moeder-die-vroeger-niet-lief-was. O, en een personage heeft natuurlijk ook een ingrijpende gebeurtenis nodig, zodat hij zich gedwongen ziet een ander pad te bewandelen. Geen probleem: Breukers laat Breukers gewoon de loterij winnen (= Lot) zodat die opeens opgezadeld zit met ruim 25 miljoen euro.

Dat bedrag moet zo snel mogelijk verbrast, redeneert Breukers, want je wilt toch niet in de onvrijheid van de rijkdom belanden. Van het prijzengeld wordt een afgelegen woning gekocht in een dorp waar ook Jeroen Brouwers ooit ‘kluizenaarde’: een nieuwe bevestiging van het vermoeden dat Breukers deep down wel weet dat hij geen toegewijde bakker kan zijn. Niet alleen omdat hij weet wat er allemaal in een brood gaat, maar ook omdat andere bakkers beter bakken. Zeer vermakelijk allemaal, en Breukers’ reviaanse, ironische pen maakt het des te vermakelijker.

De handige stijl en een serie kanttekeningen bij het schrijverschap zijn in dit geval net voldoende voor een behoorlijke roman. De passages over Breukers’ jeugd lezen zelfs energiek, alsof er plots iemand fiducie kreeg in de kracht van de schrijverij. Die jeugd, en dat gebrek aan relativerend geouwehoer moesten maar eens de basis worden van een roman waarin de overtuiging dat een roman niets meer is dan de optelsom van een paar bestanddelen, overboord is gezet.

Productinformatie

Als de hoofdpersoon - een schrijver die gerieflijk in de vergetelheid aan het wegzakken was - onverwacht een enorm miljoenenbedrag wint, is hij totaal ontdaan. Hij wil het fortuin dat hem door het lot is toebedeeld niet. Wat moet hij ermee? Hij besluit de miljoenen er zo snel als mogelijk door te jagen. Alleen staat hij zichzelf niet toe om er waardevolle zaken voor te kopen. Die vertegenwoordigen ook geld. Natuurlijk lukt het hem niet het enorme bedrag uit te geven. Gaandeweg ziet hij in dat een leven in luxe hotels en sterrenrestaurants, al dan niet omringd door dure escortmeiden, weliswaar aangenaam is, maar ook vermoeiend. En het past niet bij zijn temperament. Hij koopt een huis in een afgelegen dorp en probeert zijn oude leven te hervatten. Een vriend, een boekhandelares uit het oosten des lands, zijn herinneringen aan een dode geliefde en zijn dwingende moeder brengen hem, na enige omwegen, tot het besef dat hij maar op één manier zijn eigen lot in handen kan nemen. Lot is een existentialistische roman, in de traditie van grootheden als Jean Paul Sartre en Albert Camus, maar met dat verschil dat aan het eind hoop gloort. Slechts een glimp weliswaar, kort voordat de hoofdpersoon berust in zijn lot. In deze tijden is dat wellicht meer dan genoeg. 'Ik liep nog een keer door het stadje, kruiste de markt een keer of zeven, sloeg een paar zijstraten in en ging via de boekhandel en Kawop richting de Lidl en de Primera. Drie keer had ik op het punt gestaan om de boekhandel binnen te gaan. Het was niet gelukt. Ooit zal alles gaan zoals het hoort te gaan. Ik liep richting het station en bij het laantje met de populieren hield ik een taxi aan. Voordat ik instapte, hoorde ik een van de roeken die daar nestelen schaterend lachen.

Productkenmerken

ISBN 9789460682308
Auteur Chrétien Breukers
Uitgever Uitgeverij Marmer B.V.
Datum uitgave 20150327
Lengte (in mm) 216
Breedte (in mm) 141
Dikte (in mm) 21

Recensie van klanten

Schrijf uw eigen recensie

U recenseert: Lot

  •  
    1 ster
    2 sterren
    3 sterren
    4 sterren
    5 sterren
    Beoordeling

* Vereiste velden