Black overlay

Telefonisch bestellen

Graag telefonisch producten bestellen?

088 - 572 05 72 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice

Wilt u contact met onze klantenservice?

088 - 572 02 02 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice@nrcwebwinkel.nl

Melmoth

Sarah Perry

Besproken in NRC
2

Schrijf een recensie

Bindwijze: Paperback / softback
 21,99
Levertijd: 1-3 werkdagen
Verzendkosten: € 1,95 per bestelling

Besproken in NRC

Spokend schuldgevoel en een monster voor de sier
Roos van Rijswijk

Spokend schuldgevoel en een monster voor de sier | 28 sep. 2018

2


De vorige roman van Sarah Perry, Het monster van Essex, was fenomenaal, vooral omdat alles – stijl, verhaal, spanning – in evenwicht was. In haar derde roman Melmoth, de tweede in vertaling, is dat minder het geval.

Wederom neemt Perry een monster als uitgangspunt: nu geen (verondersteld) negentiende-eeuws watermonster, maar een duistere vrouw, een soort demon, die onder de huid kruipt van een hedendaags Praags gezelschap. Spil van het gezelschap is de 42-jarige Helen Franklin, Brits van origine. Een vrouw die zichzelf straft door zich te onthouden van alle geneugten – ze doet fanatiek aan ‘comfortbestrijding’. Waaróm blijft zo lang een raadsel dat het gekunsteld wordt; er is iets Vreselijks gebeurd en het is Vreselijk! Franklin komt via een vriend in aanraking met documenten over de figuur Melmoth en raakt volledig in de ban.

Het is geen sinecure om een mythisch figuur te creëren – al is de lichte overeenkomst met Melmoth the Wanderer, een gothic novel uit 1820, niet toevallig. Perry’s Melmoth is een vrouw die de herrijzenis van Christus aanschouwde, dit ontkende en voor altijd rond moest dolen om zielen te winnen die niets meer te verliezen hebben. Een vrouw die je neus vult met de geur van lelies, omgeven wordt door wapperend zwart kant. Ze bezoekt mensen als ze iets vreselijks gedaan hebben. Ze is een symptoom, de verpersoonlijking en de ‘oplossing’ van een gruwelijk schuldgevoel. Een fascinerend gegeven, maar in de uitwerking net niet geslaagd. Door de uitgebreide beschrijvingen van het monster (alsmaar schaduwen over het gezicht) en de effecten die ze teweegbrengt (ze zet de tijd op herhaling, waardoor de uithaal van een zangeres uren kan duren) lijkt het wel of er is geschreven met het oog op een verfilming. Zó moet het klinken, zó ziet het er precies uit! En tel daarbij op dat Perry (1979) het heden probeert te mystificeren met taal die klinkt alsof de personages zich in de negentiende eeuw bewegen. Het is net te geforceerd: jongens die ‘schalks’ een serveerster roepen en hun aandacht dan weer op mobieltjes richten, Helens nieuwsgierigheid die ‘vlijmt’ als een ‘hongervlaag’, dat er in kraampjes ‘ham aan het bot’ verkocht wordt – het is zo, maar hier is het ook een truc.

Neemt niet weg dat het schuldmotief sterk is uitgewerkt. Schuldigen uit verschillende tijden krijgen een werkelijk genuanceerde stem, tegen het ongemakkelijke aan: ook als je geen bloed aan je handen hebt, kun je een ‘radertje’ zijn in een kwaad geheel. De Duitse jongen, zoon van nazi-sympathisanten, die niet weet, of niet wil weten, wat er gebeurt met de Joden die hij verraadt. De Turkse bureaucraat die een memo schrijft waardoor – hij weet hoegenaamd van niets – honderden Armeense kinderen het leven laten. En dan Helen Franklin, en haar vreselijke misstap…

Deze verhalen in het verhaal zijn fijn opgetekend, boeiend en bloedstollend, tot dat protserige monster de kop weer opsteekt – zo zonde! Ik ben de laatste om te zeggen dat het fantastische en mythische, de spoken en demonen, geen rol kunnen hebben in goede literatuur. Maar in deze roman lijkt die arme Melmoth eerder een ornament dan een drijvende kracht.

Productinformatie

Van de auteur van Het monster van Essex (Sunday Times nummer 1 bestseller, Boek van het Jaar in Engeland, shortlist Costa Novel Award, longlist Europese Literatuurprijs) Twintig jaar geleden deed Helen Franklin iets wat ze zichzelf niet kan vergeven. Het beschermde leventje dat ze sindsdien heeft opgebouwd, wordt nu opeens bedreigd door een reeks wonderlijke voorvallen. Ze leest een stapel vreemde manuscripten, bomvol verhalen uit de zwartste hoofdstukken van de geschiedenis. Daaruit rijst het beeld op van een lange, zwijgende vrouw in het zwart: Melmoth, het eenzaamste wezen ter wereld. Gedoemd om eeuwig op aarde rond te dolen probeert ze mensen met een schuldgevoel te verleiden om levenslang met haar mee te zwerven. Melmoths uitverkorenen moeten een keuze maken: leren leven met wat ze hebben gedaan of haar volgen in de eeuwige duisternis. Ondanks haar wantrouwen ontkomt Helen niet aan het gevoel dat iets of iemand naar haar kijkt. Wanneer ze wordt ingehaald door haar verleden, komt ook zij voor de belangrijkste keuze in haar leven te staan. Durft ze te kiezen voor de liefde, hoe onwaarschijnlijk die ook lijkt? Melmoth is een meesterwerk van morele complexiteit, dat ons dwingt om na te denken over goed en kwaad. Na de succesvolle roman Het monster van Essex is Melmoth opnieuw een fascinerende, razend spannende roman. Sarah Perry (1979) is geboren in Chelmsford, Essex. Haar roman Het monster van Essex was een enorme bestseller en was Boek van het Jaar bij de British Book Awards 2017; het behaalde de shortlist van de Costa Novel Award 2016 en de longlist van de Baileys Women’s Prize for Fiction. Melmoth is haar derde roman. Over Het monster van Essex: ‘Het heerlijke van dit boek is dat het, naast van geweldig geformuleerde (en vertaalde!) zinnen, overloopt van nuance en snedige humor.’ NRC Handelsblad ••••• ‘Een fijne mix van ingrediënten – romantiek, nostalgie, mooie taal, sterke personages en een vleugje mysterie (…) door Perry in een smeuïg gerecht omgetoverd en sfeervol opgediend.’ Algemeen Dagblad **** ‘Een van de meest memorabele historische romans van de afgelopen tien jaar.’ The Sunday Times ‘Met haar historische fictie bereikt Perry het vrijwel onmogelijke: een roman met daarin een wereld die geheel overeenkomt met de tijd waarin het verhaal zich afspeelt, maar haar personages zijn even modern als in overeenstemming met hun eigen tijd. Voor een tweede roman is het een schitterende prestatie, waarvoor ze veel nominaties voor prijzen mag verwachten.’ The Independent ‘Een roman van haast onbeschaamde ambitie – weelderig en fantasievol, een wild Eden achter een tuinpoort… het is deels een spookverhaal en deels een natuurhistorische les, deels een romantisch en deels een feministisch verhaal. Ik werd er zo door meegevoerd dat ik 48 uur nadat ik het uit had nog steeds ontstemd was dat ik weer thuis was.’ The New York Times

Productkenmerken

ISBN 9789044637212
Auteur Sarah Perry
Uitgever Prometheus
Datum uitgave 20180921
Lengte (in mm) 214
Breedte (in mm) 137
Dikte (in mm) 29
Aantal pagina's 304

Recensie van klanten

Schrijf uw eigen recensie

U recenseert: Melmoth

  •  
    1 ster
    2 sterren
    3 sterren
    4 sterren
    5 sterren
    Beoordeling

* Vereiste velden