Black overlay

Telefonisch bestellen

Graag telefonisch producten bestellen?

088 - 572 05 72 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice

Wilt u contact met onze klantenservice?

088 - 572 02 02 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice@nrcwebwinkel.nl

Moederziel

Krijn Peter Hesselink

Besproken in NRC
3

Schrijf een recensie

Bindwijze: Paperback / softback
 18,00
Levertijd: 1-3 werkdagen
Verzendkosten: € 1,95 per bestelling

Besproken in NRC

Als ouders steeds ruzie maken biedt de verbeelding uitkomst
Sebastiaan Kort

Als ouders steeds ruzie maken biedt de verbeelding uitkomst | 13 nov. 2015

3

Nadat hij in 2006 Nederlands kampioen Poetry Slam werd – deze krant meldde een publiekswaardering van liefst ‘108 decibellen’ – publiceerde Krijn Peter Hesselink (1976) vier dichtbundels. Als prozaschrijver debuteert hij nu met een dunne roman waarin een trauma verwerkt lijkt te worden: de scheiding van zijn ouders.

De grootste aanwijzing dat iemand zich hier autobio heeft gegraven is dat de behoefte precies te vertellen hoe-het-was sterker is geweest dan de controle over de compositie. Hierdoor blijft Moederziel te lang een opsomming van anekdotes en pingpongdialogen. Desondanks verdient dit debuut het voordeel van de twijfel. De openingspagina’s eisen al meteen alle aandacht op, met een goeddeels ontblote jongeman, Jonathan, die in de zondagochtendstilte van een Drents dorp een apotheker uit de slaap probeert te krijgen. Vanwege de gejaagde stem van de verteller denk je eerst dat Jonathan een drugsverslaafde is, maar hij blijkt een morning-afterpil voor zijn vriendin te willen hebben. Een treffende scène waar meteen de kern van het boek in schuilgaat: Jonathan ziet na zijn nare jeugd weinig heil in het ouderschap.

Hesselinks thematiek is de verbeelding. Voor de jonge Jonathan is het een welkom hulpmiddel tussen twee ruziënde ouders, maar later zit diezelfde verbeelding hem ook wel in de weg. Hij vult er het onbekende mee in, waarschijnlijk om voorbereid te zijn op nieuwe tegenslag, maar ironisch genoeg levert het hem vaak een gevoel van angst op. Een knap staaltje psychologie, waarmee op een originele manier de erfenis van een verpeste jeugd wordt getoond.

Ook het neerzetten van het tot mislukken gedoemde huwelijk bevat sterke passages. Meestal is de sfeer treurig en benauwend, maar er valt ook wel wat te lachen. Als de door haar man genegeerde moeder aankondigt het huis te verlaten, ontspint zich het volgende gesprek met haar man: “‘Ik rij gewoon naar Beilen.’ ‘Je weet niet eens of ze er nog wel wonen!’ ‘Zo ver is het niet…’ ‘Alsjeblieft, Anne!’ ‘Een half uurtje met de auto…’ ‘Je haat die hele streek!’ ‘Sinds wanneer? Ik ben dol op heide.’ ‘Er valt niet met je te praten.’ ‘De geur van de dennen. Heerlijk.’ ‘Als het zo moet – ’ ‘Net of je een overgeparfumeerd toilet binnenloopt.’”

Bij monde van Jonathan beschrijft Hesselink de adolescentie als een verhaal met te veel breuken. ‘Als ik met mijn ouders naar het strand was geweest, kwam er altijd zand mee in mijn schoenen. Daar viel nooit meer een volledig strand van te maken, hoe graag ik het ook zou hebben gewild.’ Wie weet komt hij met het schrijven een heel eind in de goede richting.

Productinformatie

In alle vroegte zit Jonathan op de brink van het Drentse dorp waar hij vakantie viert. Als daar een oudere dame aan komt schuifelen, is er iets in haar verschijning dat hem intrigeert. Plotseling ziet hij het: het is zijn verloren gewaande moeder. Een eeuwigheid geleden stond het ouderlijk huis ineens vol dozen en liet zij hem en zijn vader in de steek. Nu zal alles op zijn plaats vallen, als hij maar de moed kan opbrengen om haar aan te spreken en mee te nemen naar het huisje waar hij zijn vader en zijn vriendin die nacht heeft achtergelaten. In deze geraffineerde debuutroman schakelt Krijn Peter Hesselink behendig tussen heden en verleden, waan en werkelijkheid. Met een ingetogen stijl weet hij de gevolgen van een gemankeerde jeugd pijnlijk voelbaar te maken. Krijn Peter Hesselink (1976) debuteerde in 2008 met de dichtbundel Als geen ander, gevolgd door de bundels Stil alarm, De uitputting voorbij en Als niemand vangt. Hij was vertaler van onder anderen Breyten Breytenbach. ‘Krijn Peter Hesselink is een oorspronkelijke geest.’ De Groene Amsterdammer

Productkenmerken

ISBN 9789057597381
Auteur Krijn Peter Hesselink
Uitgever Podium b.v. Uitgeverij
Datum uitgave 20150929
Lengte (in mm) 200
Breedte (in mm) 135
Dikte (in mm) 15
Aantal pagina's 176

Recensie van klanten

Schrijf uw eigen recensie

U recenseert: Moederziel

  •  
    1 ster
    2 sterren
    3 sterren
    4 sterren
    5 sterren
    Beoordeling

* Vereiste velden