Black overlay

Telefonisch bestellen

Graag telefonisch producten bestellen?

088 - 572 05 72 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice

Wilt u contact met onze klantenservice?

088 - 572 02 02 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice@nrcwebwinkel.nl

Omtrent liefde en dood

Erwin Mortier, Erwin Mortier

Besproken in NRC
3

Schrijf een recensie

Bindwijze: Hardback
 18,99
Levertijd: 1-3 werkdagen
Verzendkosten: € 1,95 per bestelling

Besproken in NRC

Verloren geluk achter een muur van lover
Janet Luis

Verloren geluk achter een muur van lover | 17 mrt. 2017

3

Toen Jef Geeraerts in mei 2015 op 85-jarige leeftijd stierf, dachten heel wat mensen dat hij al dood was. Hij leefde al jaren als een kluizenaar en schreef niet meer. Erwin Mortier, een van zijn naaste vrienden, vertelt in Omtrent liefde en dood hoe hij langzaam wegkwijnde na het overlijden van zijn vrouw Eleonore Vigenon. Pas toen Jef er niet meer was, en hun complete archief naar het Letterenhuis in Antwerpen was gebracht, kon ook de rouw om ‘Nora’, die er in 2008 enigszins bij in was geschoten, zijn definitieve beslag krijgen.

Mortier (1965) moest deze twee doden ‘uitdrijven’ om zelf weer verder te kunnen met zijn leven, want hij voelde zich ‘broos als sprokkelhout’. Zijn man adviseerde hem om ze ‘ten afscheid’ te schrijven. ‘Maak een sober portret van ze, zoals we ze hebben mogen leren kennen.’

Is het wel een portret? En hoe sober is het? De zinnen zijn overwegend lang en peinzend, met veel tussengedachten, op het stroeve af soms. Je moet ze aandachtig lezen om Mortiers gedachten te kunnen volgen. Over leven en werk van de twee doden krijgen we weinig bijzonderheden te lezen. De roemruchte Congo-romans van Geeraerts komen terloops ter sprake, net als de woeste creaties waarin Nora zich placht te hullen, compleet met boa’s en pauwenveren. Hier en daar licht Mortier er wat eigenschappen uit: de levenswil van de een, de annexatiedrift van de ander, de stoerheid van de een, de eenzaamheid van de ander. Mortier mijmert vooral over de tijd, over vriendschap en het verschil tussen abstract en concreet rouwen. In het huis van het stel, waar hij zoveel genoeglijke uren doorbracht, en waar hij nu orde op zaken moet stellen, is het allang niet meer prettig toeven. ‘Nu staat de leegte als een onzichtbaar trekpaard in de woonkamer te gnuiven.’

Als Omtrent liefde en dood al een portret is, dan is het vooral een portret van dit huis, het hol waarin man en vrouw zich zo graag terugtrokken. In alle toonaarden valt te lezen hoe gelukkig ze waren achter ‘de muur van lover’, ‘de vestingwal van wilg en laurier’. Met het overlijden van Nora kwam aan ‘de mythe van het koppel’ een einde. Die mythe bestond erin dat ze elkaar trouw zouden blijven in leven én dood.

In de praktijk hing Jef nog te veel aan het leven om zijn vrouw te volgen toen ze aan kanker bezweek. Maar het leven zonder haar bleek geen enkele glans meer te hebben. Dat is het grote dilemma dat Mortier vormgeeft in zijn fijnbesnaarde rouwbeklag. ‘Te moedeloos om nog te schrijven, te moedeloos om haar te laten gaan, is hij in haar dood gaan wonen, wachtend op de zijne.’ De urn met haar as bleek hij al die jaren bewaard te hebben onder zijn schrijftafel.

Het verhaal eindigt, fraai symbolisch, met het verstrooien van haar as door een groep vrienden. Verder heeft Mortier met deze bloedserieuze afscheidsrede weinig figuurlijke verstrooiing te bieden. Wellicht komt er, na het uitdrijven van de doden, weer ruimte en tijd voor wat lichtere kost.

Productinformatie

‘Als we de doden niet uit de kamers van onze ziel verdrijven, blijven ze hangen. We moeten ze verbannen om ze te kunnen verwelkomen in onze herinneringen als wat ze geworden zijn: aflijvigen; dierbaren die bestaan hebben, maar er voorgoed niet meer zijn. Die tijdelijke ballingschap is noodzakelijk om hun wederkomst te garanderen.'

In Omtrent liefde en dood. Een afscheid brengt Erwin Mortier dit op sublieme wijze in praktijk. Hij speelt daarbij hoog spel. Al schrijvend volgt hij twee dierbare vrienden naar de uiterste randen waar de dood zich bevindt. Net op tijd maakt hij zich los, om hen tegelijk op papier weer te laten verschijnen: onder zijn pen komen ze terug als krachtige personages.

Ik denk steeds vaker aan hen als dieren, prachtige, schuwe dieren.

Productkenmerken

ISBN 9789023499435
Auteur Erwin Mortier, Erwin Mortier
Uitgever Bezige Bij, De
Datum uitgave 20160924
Lengte (in mm) 207
Breedte (in mm) 131
Dikte (in mm) 14
Aantal pagina's 224

Recensie van klanten

Schrijf uw eigen recensie

U recenseert: Omtrent liefde en dood

  •  
    1 ster
    2 sterren
    3 sterren
    4 sterren
    5 sterren
    Beoordeling

* Vereiste velden