Ontdek meer over deze reis

  • De reis in het kort
  • Dagprogramma
  • Sprekers & lezingen
  • Boekingsinformatie
  • Voorwaarden

Vragen over deze reis?

Das Auto

  • Onder begeleiding van NRC Columnist Bas van Putten en Duitslandkenner en historicus Willem Melching
  • Verblijf in **** hotels
  • Unieke excursies en lezingen
v.a. 1185,- p.p.
v.a. ,- 1185,- p.p.

Dit programma is onder voorbehoud van wijzigingen

De reis in het kort 

Samen met Bas van Putten, autorecensent van NRC, publicist en musicoloog, alsmede Duitslandkenner en historicus Willem Melching, reizen wij wederom naar Duitsland om ondergedompeld te worden in de fascinerende wereld van Das Auto.

Gaat het om innovaties in de auto-industrie, dan gaat het tegenwoordig over ‘eascy’. Samengevat betekent eascy dat we meer elektrisch gaan rijden, auto’s delen met meerdere gebruikers en dat de auto steeds meer handelingen zelf gaat verrichten tijdens het rijden.

De technologische ontwikkelingen in de auto-industrie richten zich grotendeels op emissiearm rijden en het ontwikkelen van zelfrijdende auto's. Het mobiliteitsgedrag van mensen verandert, zeker ook tijdens de Covid-19 pandemie. De gevolgen voor fabrikanten, leveranciers, dienstverleners en hun businessmodellen zijn enorm.

Recent is de auto-industrie, aanjager van de wereldeconomie, hard getroffen door de consequenties van het uitbreken van het corona Covid-19 virus. Sinds half maart 2020 is de verkoop van auto’s gekelderd. De elektrische innovatie is in volle gang, maar het ontwikkelen van een elektrische auto vergt grote kapitaalinjecties. Investeringen zullen geschrapt worden, maar zijn tegelijkertijd noodzakelijk want in de EU zijn de uitstootnormen streng.

Zonder het complex van de Duitse auto-industrie en de toeleveringsindustrieën zou de Duitse én Europese welvaart ondenkbaar zijn. De Duitse auto-industrie is in alle opzichten toonaangevend: zowel design, techniek als kwaliteit zijn van wereldniveau. Onder de nazi’s werd de auto definitief tot massaconsumptiegoed verheven. Parallel aan het Wirtschaftswunder zien we de wederopstanding en ongekende groei van legendarische Duitse merken als Mercedes, Volkswagen, BMW en Audi. Als ultiem symbool van Duits vernuft en welvaart geldt natuurlijk de Porsche.

Deze reis voert ons naar het zuiden van Duitsland alwaar musea van een aantal vooraanstaande automerken zijn gelegen, uniek in design en museale uitvoering. We zullen onder meer een bezoek brengen aan het BMW-Museum in München, het Porsche-Museum in Stuttgart-Zuffenhausen en het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart-Bad Cannstatt. Daarnaast staan facultatief de fabrieken* van BMW en van Audi op het programma.  Het is een ware belevenis om te aanschouwen hoe duizenden robots hier op bijna elegante wijze staalplaten tot een degelijke designauto weten om te toveren.

 

*Vanwege de maatregelen rondom corona, maar ook vanwege de beperkte levering van chips, zou het mogelijk kunnen zijn dat het niet mogelijk is de fabrieken te bezoeken. Dit weten wij pas een week tevoren.

Dagprogramma

Dag 1

Rond het middaguur aankomst bij  BMW Welt, waar naast de fabrieken en het museum ook het presentatie- en distributiecentrum voor de huidige producten van het automerk BMW alsmede een conferentie- en symposiumcentrum zijn gevestigd. We beginnen hier met een gezamenlijke lunch in het restaurant van BMW Welt. Vervolgens uitgebreid bezoek aan het BMW Museum. Het presenteert op een innovatieve en fascinerende wijze de bedrijfs-, merk- en producthistorie van BMW. Op 5000 m² zijn meer dan 125 van de meest waardevolle en aantrekkelijke originele expositiestukken uit negen decennia te zien.

In de late namiddag twee inleidingen in het hotel waarna we gezamenlijk dineren.

Dag 2

In de ochtend vertrek naar BMW Welt, voor een uitgebreide rondleiding in de fabrieken (facultatief). Van de motorassemblagehal gaat u via de interieurwerkplaats richting de eindmontage.

De lunch is op eigen gelegenheid. Er zijn verschillende mogelijkheden, zowel in het museum als in BMW Welt.

Vervolgens zijn er inleidingen bij BMW Welt.

Aansluitend transfer naar de stad waar u tijd ter vrije besteding heeft. Zo is in München een groot technisch museum gevestigd, daarnaast bezit het enkele spectaculaire kunstmusea van wereldniveau.

Ook kunt deelnemen aan de facultatieve excursie naar het museum van het Audi Forum in Ingolstadt. In het "Markt und Kunde"-gebouw kunnen bezoekers de actuele Audi-modellen bezichtigen. De nieuwe projectserie „Audi Impulse“ laat expositiestukken zien in het kader van innovatieve themawerelden zoals lifestyle en design.

Facultatief kunt u ook deelnemen aan een wandeling met als thema: ‘München tussen 1933 en 1945: Hauptstadt der Bewegung’ onder begeleiding van Willem Melching. Het is fascinerend om langs de verschillende gebouwen te wandelen en de verhalen te horen over de nazi-periode die zoveel sporen nagelaten heeft in het centrum.

Dag 3

In de ochtend vertrekken we naar Stuttgart waar we in de vroege middag aankomen. In Stuttgart lunchen we gezamenlijk. Daarna brengen we een bezoek aan het Porsche-Museum. Hoe sterk de geschiedenis van het merk Porsche de toekomst bepaalt, maakt een bezoek aan het Porsche Museum duidelijk. In het unieke gebouw zijn circa 80 auto’s en tal van historische objecten te zien. Naast wereldberoemde iconen als de Porsche 356, de 550, de 911 en de 917 zijn er ook ontwikkelingen van de hand van professor Ferdinand Porsche uit de beginjaren van de twintigste eeuw te bewonderen. De tijdreis begint met de Egger-Lohner-Elektromobil Modell C.2 Phaeton uit 1898. Daarna wordt u stap voor stap meegevoerd door de fascinerende geschiedenis van Porsche – van de autosport tot de modellen voor de consument.

Het diner is deze avond op eigen gelegenheid, uiteraard met suggesties van de begeleiding.

Dag 4

In de ochtend naar het Mercedes-Benz Museum, een architectonisch en museaal hoogstandje. In de prachtige architectuur van onze landgenoot Ben van Berkel wordt ook de filosofie van het museum weerspiegeld. Het herbergt niet alleen de roemruchte historie van Mercedes-Benz, maar geeft ook een kijkje in de toekomst. De geschiedenis van het merk wordt in chronologische volgorde verteld, ook met ruime aandacht voor de periode ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Van de eerste auto’s tot legendarische klassiekers zoals de 300 SL Gullwing en van de eerste dieselmotoren tot de huidige innovaties op het gebied van milieu en veiligheid. U kunt hier op eigen gelegenheid lunchen. In de middag terugreis naar Nederland.

N.B. Programmaonderdelen en -volgorde zijn onder voorbehoud.

Sprekers op locatie

Dr. Willem Melching Historicus en Duitslandkenner

is historicus en Duitslandkenner, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoeksterreinen zijn de DDR, de Bondsrepubliek en het Derde Rijk. In het kader van zijn werkzaamheden geeft hij geregeld commentaar op actuele ontwikkelingen in ons buurland.

Wirtschaftswunder op wielen
Na 1945 waren de twee Duitslanden frontstaten in de Koude Oorlog. Het oostelijk deel, de communistische Deutsche Demokratische Republiek bleef achter bij het Westen. Treffend gesymboliseerd door de spreekwoordelijke hoestbui op wielen: de Trabant. Het westelijk deel van Duitsland, de Bondsrepubliek, kwam er snel weer bovenop. Vanaf 1948-1949 was de weg vrij voor soziale Marktwirtschaft en het daarbij horende Wirtschaftswunder.

De auto-industrie is de spiegel van de Duitse geschiedenis sinds 1945. In 10 jaar van de bloei van de curieuze Kleinwagen tot de miljoenste Kever in 1955. De opkomst in de jaren vijftig van degelijke middenklassers zoals de Opel en premiummerken als Borgward en Mercedes.

De jaren zeventig en tachtig brachten een oliecrisis, een depressie en massawerkloosheid. Ook zagen deze jaren fundamentele veranderingen in de auto-industrie. De Golf redde VW van de ondergang. Opel raakte achterop, maar het herboren BMW en het gereanimeerde Audi hoorden al snel tot de top in engineering en omzet.

Wat de toekomst zal brengen is ongewis. Ook de Duitse auto-industrie heeft te maken met globalisering en nieuwe uitdagingen, maar ook deze stormen zal het moederland van Das Auto ongetwijfeld weten te doorstaan.

 

Een Wagen voor het Volk:
Hitlers droom van massa-motorisering
 De Volkswagen was een essentieel onderdeel van Hitlers droom van een welvarende “Volksgemeinschaft”. Zijn droombeeld was een consumptiemaatschappij van Amerikaanse allure waarin de verschillen tussen arm en rijk verdwenen waren. Daarom moest ook het Volk over een Wagen kunnen beschikken.
Maar … Hitlers ideale Volksgemeinschaft was ook gezuiverd van alle ongewenste elementen. Voor Hitler gingen deze zaken hand in hand. Daarom zijn de Volkswagen en Auschwitz twee kanten van dezelfde medaille.

Centraal in mijn lezing staat de gedachte dat juist dictaturen hun bevolking een welvarende samenleving beloven. Consumentisme is een veel effectiever middel dan repressie om de bevolking tevreden te houden. Omdat Hitler zijn consumenten-droom wilde realiseren door een oorlog veranderde zijn droom in een nachtmerrie voor miljoenen.

Bas van Putten columnist NRC met wekelijks update over de autoindustrie

is een Nederlands schrijver en musicoloog, die ook actief is als autojournalist. In 1989 behaalde hij cum laude zijn doctoraal muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Hij werkte als muziekjournalist voor onder meer De Telegraaf, Het Parool en Vrij Nederland. In 1996 won Van Putten de Pierre Bayle-prijs voor kunstkritiek en in 2001 de Debutantenprijs voor zijn romandebuut Doorn. Met Rob Kamphues presenteerde hij het televisieprogramma PK. Hij is muziekmedewerker van De Groene Amsterdammer en columnist bij Autoweek en NRC Handelsblad. Hij publiceerde verhalen, beschouwingen en gedichten in onder meer Hollands Maandblad en De Gids. Hij schreef biografieën van de componisten Hans Kox (2005) en Peter Schat (deel 1, 2015). In 2016 verscheen zijn boek ‘Geluk is een auto’.

Van machinebouw naar brand identity
Het karakterportret van een autonatie die ruim een eeuw lang toonaangevend bleef met auto’s die zich van degelijke kwaliteitsproducten tot statussymbolen ontwikkelden. De fysionomie van Duitse auto’s evolueerde van binnen- naar buitenkant, van werktuigbouw naar design, van duurzaam naar premium. Het vakmanschap bleef, technisch bleven ze de maat der dingen, maar de marketing won en het toverwoord innovatie werd een synoniem voor stagnatie op het hoogste niveau. Toen alles al eens was bedacht, konden ze weinig anders dan Amerikaanse smartphones imiteren met steeds grotere touchscreens. De ingenieurscultuur werd een gadget- en stijlcultuur. In het eindstadium van hun technologische ontwikkeling maakte de wet van de remmende voorsprong de Duitse concerns zo buitengewoon kwetsbaar voor een aanval van buitenaf – die ze niet verwachtten maar toch kwam.


Het effect van Tesla op de transformatie in de Duitse auto-industrie
Over het (vertraagde) effect van de Tesla-revolutie op het transformatieproces van de Duitse auto-industrie, die zijn werktuigbouwkundige kroonjuwelen moest opofferen aan dwingende Europese emissie-eisen en de digitale efficiency van Silicon Valley – en daar enorm mee heeft geworsteld. Terwijl de CEO’s volhardden in een steeds krampachtiger geloof in de verbrandingsmotor, vielen de beste diesels en de meest geruisloze acht- en twaalfcilinders ter wereld van hun voetstuk. Ze reageerden ook veel te laat. Het elektrische tegenoffensief van Audi, Mercedes en inmiddels ook VW met de half gelukte ID.3 kreeg Tesla er niet onder – tot de komst van de Porsche Taycan en, hopelijk volgend jaar, de Mercedes EQS. Over die Taycan zal het moeten gaan. Hij is het keerpunt in de wedstrijd Duitsland – Californië, de eerste Duitse stekkerauto die zich in technische brille en prestaties kan meten met de Tesla’s als een signaal van overlevingskracht en hervonden zelfvertrouwen.

Ter plaatse zullen lokale sprekers de inleidingen aanvullen. Namen en onderwerpen worden op een nader moment ingevuld.

Boekingsinformatie

v.a. 1185,- p.p.

€ 1185,- per persoon o.b.v. verblijf in een tweepersoons kamer

Reisdatum: 28 September 2022
Reissom:€ 1185,- per persoon o.b.v. verblijf in een tweepersoons kamer

Inclusief: verblijf in **** hotels op basis van logies/ontbijt * Lunch en diner op de eerste dag * excursies volgens programma inclusief entrees * Nederlandstalige deskundige reisleiding * lezingen volgens programma 

Toeslag: eenpersoonskamer € 255,-

Exclusief: vervoer naar plaats van bestemming * overige lunches en diners *persoonlijke uitgaven * facultatieve programmaonderdelen * reis- en/of annuleringsverzekering * fooien voor chauffeurs en bedienend personeel * bijdrage Calamiteitenfonds € 2,50 per boeking * SGR € 5,- per persoon* reserveringskosten € 25,- per boeking

 

Accommodatie:
Indien u per eigen vervoer reist kunnen wij u op de heenreis een hotelovernachting aanbieden in het hotel in München. De prijs voor een overnachting inclusief ontbijt op basis van verblijf in een een- of tweepersoons kamer is op aanvraag.

Vervoer:
Wij hebben bewust het vervoer niet inbegrepen zodat u zelf kunt kiezen op welke wijze u wenst te reizen. Dat kan zijn per auto, trein of per vliegtuig. U reist dan op eigen gelegenheid naar München en terug vanaf Stuttgart.

Per auto:
U reist op eigen gelegenheid naar München, tussen München en Stuttgart en vanaf Stuttgart. De overige transfers zijn inbegrepen.

Per trein:
U reist op eigen gelegenheid naar het hotel in München en vanaf het Mercedes Museum in  Stuttgart. De overige transfers zijn inbegrepen.

Per vliegtuig:
De transfers vanaf en naar de luchthaven zijn op aanvraag. Indien u het hieronder genoemde schema van KLM geboekt heeft. Indien u een andere vlucht heeft geboekt dan kunt u een taxi of trein nemen naar het hotel in München en vanaf het Mercedes Museum in Stuttgart. De overige transfers zijn inbegrepen.


NB; boekt u s.v.p. pas een treinreis of vlucht nadat u van ons bericht heeft ontvangen dat de reis doorgang kan vinden.

Facultatieve excursies*:
BMW fabrieken                                                                                                 € 10,-
Audi Forum in Ingolstadt, inclusief busvervoer en entree                       € 55,-
Wandeling ‘München: ‘Hauptstad der Bewegung’                                     € 17,50

*nb: minimum aantal deelnemers 25

Voorwaarden

 

NRC / Pied à Terre Reizen en reisvoorwaarden
U sluit een reisovereenkomst met Pied à Terre Reizen, lid ANVR, SGR en Calamiteitenfonds, waar Paul Vigeveno en Hanneke van Mierlo verantwoordelijk zijn voor de organisatie en uitvoering van deze reis.

Door te boeken gaat u akkoord met de algemene reisvoorwaarden. Algemene ANVR reisvoorwaarden Daarnaast gaat u akkoord met de Aanvullende Reisvoorwaarden zoals deze specifiek gelden voor deze NRC Academiereis. Aanvullende Reisvoorwaarden van Pied à Terre.
De combinatie van reisdiensten die u wordt aangeboden, is een pakketreis in de zin van Richtlijn (EU) 2015/2302, meer informatie hierover vindt u onder deze link

U kunt deze voorwaarden natuurlijk opvragen: mailt u hiervoor naar nrc@piedaterrereizen.nl

Zodra u van ons een bevestiging / factuur heeft ontvangen, bent u gebonden aan de overeenkomst en kunt u niet meer kosteloos wijzigingen of annuleren. De aanbetaling voor deze reis bedraagt 15% van de reissom. De restbetaling dient uiterlijk 6 weken voor vertrek voldaan te zijn.

Voor kleine wijzigingen die u niet direct bij aanmelding aan ons heeft doorgegeven moeten wij u kosten in rekening brengen. Dit los van de kosten die een leverancier in rekening kan brengen; bijvoorbeeld een luchtvaartmaatschappij. Onze kosten bedragen in ieder geval € 25,- per wijziging.

Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, kan de reisorganisator de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten in rekening brengen:

Bij annulering tot de 42e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling maar niet meer dan 35% van de reissom;
Bij annulering vanaf de 42e kalender dag (inclusief) tot de 28e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom;
Bij annulering vanaf de 28e kalenderdag (inclusief) tot de 21e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van de reissom;
Bij annulering vanaf de 21e kalenderdag (inclusief) tot de 14e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;
Bij annulering vanaf de 14e kalenderdag (inclusief) tot de 5e kalenderdag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom;
Bij annulering vanaf de 5e kalenderdag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de reissom;
Bij annulering op de vertrekdag of later: de volledige reissom.

Praktische vragen romdom het COVID-19 Corona virus en deze reis vindt u onder deze link

 

CO2-compensatie

Bij het boeken van uw reis wordt de CO2-voetafdruk van de reis gecompenseerd. Deze is berekend voor de hele reis en betreft het vliegen, de bootreis, het transport bij excursies, de maaltijden en eventuele extra dagen in het voor- en naprogramma. 

De CO2-compensatie is mogelijk gemaakt door de samenwerking met FairClimateFund. Zij investeren in Fairtrade gecertificeerde klimaatprojecten, zoals het BCS biogasproject in India. In dit project maken huishoudens de overstap van koken op open vuur naar het gebruik van biogas. Dit leidt tot minder CO2-uitstoot, verbeterde leefomstandigheden voor de huishoudens én Fairtrade Carbon Credits voor uw compensatie. Kijk voor meer informatie op www.fairclimatefund.nl.

Alle NRC reizen worden door NRC Webwinkel samengesteld. Voor de uitvoering van deze reis werkt NRC Webwinkel samen met Pied à Terre Reizen B.V. Deze samenwerking bestaat sinds 2016. Om de belangen van u als reiziger te beschermen is Pied à Terre Reizen aangesloten bij ANVR, SGR en het Calamiteitenfonds.

Boek deze reis

Wilt u deelnemen aan deze reis? Boek dan direct via onze website en u bent verzekert van uw plek.

Persoonlijk reisvoorstel

Er wordt contact met u opgenomen zodat u uw vragen kunt stellen en wensen kunt aangeven.

Back to top