De Johannes-Passion

Mischa Spel, Floris Don
19,99
Op voorraad
SKU
9789029091763
Besproken in NRC
Bindwijze: Hardcover
Levertijd 1-2 werkdagen Verzendkosten € 2,95
  • Gratis binnen 14 dagen te retourneren
  • Veilige en makkelijke betaalopties
  • Aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg
  • Makkelijk bestellen ook zonder account
Afbeelding vergroten
Productomschrijving

Na het grote succes van de luistergids over de Matthäus-Passion laten de auteurs ons nu ook beter luisteren naar Bachs Johannes-Passion

Met medewerking van o.a. Pierre Audi, Christoph Prégardien, Robert Holl, Nathalie Stutzmann, Antoine Bodar en Jaap van Zweden

Nergens anders ter wereld worden Bachs passies zo vaak uitgevoerd als in Nederland. En de laatste jaren is de Johannes bezig aan een opmars. Terecht, want deze passie is net zo fenomenaal als de Matthäus. Met zijn Johannes-Passion verrichtte Bach baanbrekend werk: niet eerder was er een passie geschreven van zo’n omvang en met zo’n dramatiek. De nadruk in de Johannes-Passion ligt op Jezus als verlosser van de mensheid en minder, zoals in de Matthäus-Passion, op het menselijke lijden van Jezus.

Na het grote succes van de luistergids over de Matthäus-Passion laten de auteurs ons nu ook beter luisteren naar Bachs Johannes-Passion. Ook in deze complete luistergids komen muziekkenners aan het woord over hun favoriete aria´s, koren, duetten en ariosi. En natuurlijk mag een hoofdstuk over de verschillen tussen de twee passies niet ontbreken. Deze unieke gids biedt zowel de door­gewinterde als de beginnende muzieklief­hebber nieuwe kapstokjes om de luisterervaring mee te verdiepen – tijdens het concert of gewoon thuis.


De pers over De Matthäus-Passion

‘Wie het boek na lezing dichtklapt, beluistert de Matthäus voorgoed anders.’ **** de Volkskrant

‘In De Matthäus-Passion geven Spel en Don zelf een rijk en uiterst creatief geschakeerd beeld van dit zo 'Nederlands’ geworden Bach-oratorium. Instructie en vermaak tijdens een lange zit.’ **** NRC Handelsblad

‘Een gouden greep.’ **** Het Parool

‘Zo leert de lezer veel over de geheimen van het werk en steekt ondertussen leuke weetjes op.' Trouw

‘Een prachtige luistergids.’ Nederlands Dagblad

‘Over de Matthäus-Passion bestaan al heel wat publicaties, maar een boek als dit kan met recht uniek worden genoemd.’ Reformatorisch Dagblad

Meer informatie
Auteur(s)Mischa Spel, Floris Don
ISBN9789029091763
BindwijzeHardcover
Aantal pagina's192
Datum van verschijning20180126
NRC Recensie4 ballen
Breedte144 mm
Hoogte223 mm
Dikte23 mm
NRC boeken recensie

Zowel Mischa Spel en Floris Don als Maarten ’t Hart laten in hun Bach-boeken diens muziek nog mooier klinken. Waar de eerste twee zich tot de Johannes Passion beperken, belicht ’t Hart Bachs leven en werk

Bachs Matthäus-Passion is weer in aantocht. Een lange zit. Twee uur en drie kwartier. Beter naar een uitvoering van de Johannes-Passion gegaan. Uurtje korter. Minder ook? Geenzins, aldus Mischa Spel en Floris Don in hun ‘complete luistergids’ De Johannes-Passion. Waarom Bachs kleine passie minstens zo mooi is als de Mattheus. ‘Luister naar de bassen: pompend als het hart van iemand die op de hielen wordt gezeten. De korte ‘schreeuwkoortjes’, ‘de verloting van Jezus’ onderkleed een notencarnaval’, ‘de swingende aria ‘Ich folge dir gleichfalls…’’

Spel en Dons luistergids is enthousiasmerend. Hun overzicht is helder, verder laten ze een flink aantal luisteraars van ‘de’ Johannes aan het woord. Over de aria ‘Eilt, ihr angefocht’nen Seelen’ zegt Theo Loevendie: ‘Bach slaagt erin binnen de strakke 3/8 maat een spontane versnelling te realiseren, die in werkelijkheid ontzettend ingewikkeld is.’ Berekende chaos, mooi. Pierre Audi noemt Bach (1685-1750) in diens Johannes ‘een tweede Shakespeare’, Job Cohen beluistert ‘verbinding’, Antoine Bodar over zichzelf: ‘Ik ben meer een Johannes-type. Intellectueler dan Mattheus.’

Spel en Don zijn aan Maarten ’t Hart voorbijgegaan. Die kwam met een uitgebreide versie van zijn Johann Sebastian Bach, ook een gids, maar dan van het hele oeuvre en alle (!) Bach-biografieën. ’t Hart hoorde op zijn achtste ‘Wohl mir dass ich Jesum habe’ uit cantate 147, en kan de ‘triolenketen’ daaruit nog steeds nafluiten: ‘Dit is het mooiste wat er bestaat.’

Je ogen ‘toeteren’ al na enkele pagina’s, hier spreekt een omgevallen boekenkast met een onstuitbare drive

Werkelijk hilarisch is bijvoorbeeld het vergelijkend biografieën-onderzoek waarmee zijn boek opent. Tijdens een wandeling werd de componist ooit opgewacht door een minder begaafde leerling-muzikant en diens kompanen. Bach had hem tijdens een repetitie een ‘lul van een fagottist’ genoemd, en hij kwam verhaal halen. Pagina’s lang ’t Hartiaans gemeier over de ware toedracht van deze ene anekdote. Was de aanleiding (‘lul!’) geen ‘lul’-verwensing, maar eerder ‘geit’? Was er sprake van handgemeen? Hoeveel kompanen in het spel (2? 3? 4?). Locatie? Wapens (knuppel? degen? vuist?). Lijf- of textielschade? Over Bachs leven is nauwelijks iets bekend, zo luidt de conclusie. Verrukkelijk.

Ik noemde Johann Sebastian Bach een ‘gids’. De slothoofdstukken ‘De Bach-literatuur’ 1 en 2 zijn dat beslist. Welke biografie is de beste en waarom? ’t Harts hoofdstukken over Bachs Das Wohltemporierte Klavier, de Goldberg-variaties en Die Kunst der Fuge zijn daarbij aanstekelijk, dit geldt in grotere mate voor de afdeling ‘Klein compendium van de cantates’. Een niet Bach-kenner als ikzelf ging meteen ’t Harts compendium ‘doorluisteren’. Een feest. En de vele waterlanders die ’t Hart bij Bach zegt te hebben geplengd, bij sommige cantates kan ook ik het niet droog houden. Ik zou ze anders niet allemaal hebben gehoord. Met dank.

Back to top