Dubbelblind

Edward St Aubyn
22,50
Op voorraad
SKU
9789044647099
Besproken in NRC
Bindwijze: Paperback
Levertijd 1-2 werkdagen Verzendkosten € 2,95
  • Gratis binnen 14 dagen te retourneren
  • Veilige en makkelijke betaalopties
  • Aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg
  • Makkelijk bestellen ook zonder account
Afbeelding vergroten
Productomschrijving
Als Olivia een nieuwe liefde ontmoet, de bioloog Francis, net op het moment dat haar beste vriendin Lucy terugkeert uit New York, wordt haar serieuze academische bestaan opgevrolijkt. Haar band met Francis is al meteen verrassend intiem. Olivia wil haar nieuwe levensgeluk dolgraag delen met Lucy, maar Lucy heeft zelf nieuws dat het drietal heel dicht bij elkaar zal brengen.
In de maanden die volgen zullen ook Olivia’s ouders, beiden psychoanalyticus, Lucy’s baas Hunter en een jonge buitenstaander, Sebastian, nauw betrokken raken bij deze vriendenkring.
In zijn grote nieuwe roman Dubbelblind behandelt Edward St Aubyn thema’s als erfelijkheid, vrijheid en de verhalen die we over onszelf vertellen. Hij schrijft overtuigend over ecologie, psychoanalyse, genetica en neurowetenschap, maar ook, en misschien nog wel meer, over liefde, angst en moed. Met zijn kenmerkende vlijmscherpe en geestige observaties schetst St Aubyn een meeslepende wereld waarin intelligentie en nieuwsgierigheid, hebzucht en menselijkheid om voorrang strijden.

Edward St Aubyn (1960) is een van de grootste Britse schrijvers van onze tijd. Zijn bekendste werk is de vijfdelige romanserie over de familie Melrose, waarvan het vierde deel, Moedermelk, in 2006 werd genomineerd voor de Booker Prize. In 2018 werd de reeks verfilmd als Patrick Melrose, met Benedict Cumberbatch in de hoofdrol. De serie kreeg twee BAFTA Awards.

‘Dubbelblind is in emotionele zin overtuigend en in intellectuele zin fascinerend. De bespiegelingen en dialogen begeven zich op het raakvlak van wetenschap en de nijpende kwesties die de mensheid momenteel in hun greep houden. Ik kon het niet wegleggen.’
Ian McEwan

‘Dubbelblind is een grote ideeënroman, waarin de personages experimenteren met medische wetenschap, psychologie, verdovende middelen, religie en meditatie – dit alles om zelfinzicht te verwerven en rust te vinden. Maar al is deze roman nog zo cerebraal, hij is ook diep doorvoeld, aangezien St Aubyn al decennia over deze onderwerpen nadenkt.’
The Guardian

‘Dit is een roman met een ziel. Dubbelblind is zowel intelligent als diep menselijk en St Aubyn bewijst eens te meer dat hij een van de meest inspirerende schrijvers is binnen de hedendaagse Engelse literatuur.’
The Spectator

‘Dit is een eersteklas ideeënroman, die niet alleen vermakelijk is, maar ook tot denken aanzet, om nog maar te zwijgen van het genot dat hij op zinsniveau biedt.’
Daily Mail
Meer informatie
Auteur(s)Edward St Aubyn
ISBN9789044647099
BindwijzePaperback
Aantal pagina's288
Publicatie datum20210421
NRC Recensie3 ballen
Breedte138 mm
Hoogte213 mm
Dikte27 mm
NRC boeken recensie

Ontspannen met de hersengolven van een monnik

Edward St Aubyn In zijn nieuwe ideeënroman treedt een verzameling academici op, zodat er bijna onvermijdelijk nogal wat wetenschappelijke kennis wordt gedeeld. Terwijl St Aubyn opleeft als hij satirisch kan zijn.

Bij de eerste hoofdstukken van Dubbelblind denk je: een namenlijstje zou geen overbodige luxe zijn. In korte tijd wordt een behoorlijk aantal mensen geïntroduceerd, inclusief hun onderlinge verhoudingen. Dertiger Olivia krijgt iets met collega-bioloog Francis, haar vriendin Lucy keert terug naar Engeland om te werken voor Digitas, het bedrijf van durfkapitalist Hunter, die zich bezighoudt met hersenonderzoek en samenwerkt met Saul, die iets doet met kunstmatige intelligentie. En dan zijn er nog Olivia’s ouders, twee psychotherapeuten.

In de volgende hoofdstukken leer je ze uit elkaar houden, deze verzameling academici die de nieuwe roman van Edward St Aubyn bevolken. Dan wordt ook duidelijk wat St Aubyn met deze roman wil: doordat zijn personages zich bezighouden met verschillende vormen van wetenschappelijk onderzoek wordt Dubbelblind een ideeënroman waarin behalve de genoemde zaken ook nog thema’s worden behandeld als erfelijkheid (Olivia is geadopteerd) en geneeskunde (Lucy krijgt een hersentumor).

Edward St Aubyn zal altijd de schrijver blijven van de vijf semi-autobiografische romans over Patrick Melrose. Die cyclus, over iemand die als kind door zijn vader is misbruikt en later te kampen heeft met diverse verslavingen, hoort bij het beste wat de Engelse literatuur de afgelopen decennia heeft voortgebracht. De andere romans van St Aubyn staan in de schaduw van die cyclus en ook deze roman zal zich niet kunnen ontworstelen aan het etiket ‘een roman van de schrijver van de Melrose-cyclus’.

Wetenschappelijke kennis
St Aubyn probeert veel in deze roman, en de poging tot grote greep valt te loven. Maar mensen en ideeën gaan in Dubbelblind een niet al te gemakkelijk huwelijk aan. Dat er zoveel hoofdrolspelers zijn, betekent dat er veel moet worden samengevat als het over geschiedenis en achtergrond van de personages gaat, in passages die vaak wat levenloos overkomen: ‘Ze hadden maar een nacht samen doorgebracht, maar die nacht had de tastende intensiteit gehad van een liefdesrelatie, in plaats van de geoefende overgave van hedonisme.’ En het feit dat er veel wetenschappelijke kennis wordt gedeeld, maakt de conversaties er ook niet natuurlijker en vloeiender op.

St Aubyn beperkt zich niet tot één wetenschappelijk domein en daarom wordt er weinig echt uitgediept. De lezer wordt aan het denken gezet, neemt hier en daar iets mee. Wel wordt benadrukt (door verschillende personages, zodat je de indruk krijgt dat de auteur het niet met ze oneens is) dat onze wetenschappelijke kennis en kunde maar beperkt is. De werking van de hersenen, wat bewustzijn is – ondanks alle mooie plaatjes weten we er weinig van. De wetenschap streeft naar ‘een verenigde visie op de wereld’, een piramide van samenhangende kennis, maar, benadrukt Hunter, wetenschap is ‘geen piramide, het is een archipel – verspreide eilandjes van kennis’ met slechts hier en daar een brug.

Decadent feest
Het is niet helemaal gelukt om de wetenschapsdiscussies op een natuurlijke manier in het verhaal te verweven. Je merkt ook hoeveel moeite St Aubyn heeft met het beschrijven van normale, ‘goede’ personages als Olivia, Lucy en Francis. Dat levert houterig proza op, daar ligt zijn interesse ook niet, krijg je de indruk. Hij leeft op bij personages als Hunter, die met zijn meeslepend beschreven drugsverslaving aan Patrick Melrose doet denken, hij leeft op wanneer hij satirische, komische scènes mag schrijven – zoals over het bedrijf van Saul, dat de hersengolven van een verstilde Italiaanse monnik heeft gescand, met de bedoeling dat anderen die golven via een gelukshelm ter ontspanning kunnen ondergaan. Een boosaardige kardinaal stuurt de naïeve abt van die verstilde monnik op Saul af om tijdens een decadent feest die opnames terug te eisen, omdat de kerk die begerenswaardige hersengolven liever zelf te gelde maakt.

Kijk, dan begint de roman te stromen. Bovendien is St Aubyn niet alleen goed in satire en komische set pieces, hij kan ook dieper gaan, als het maar over ongewone mensen gaat, zie Sebastian, een schizofrene jongen die behandeld wordt door Olivia’s vader. De passages waarin de sprongen van zijn associatieve geest worden weergegeven zijn hoogtepunten in het boek.

In Dubbelblind zien we een schrijver die met zijn ketenen rammelt. Hij weet wat hij kan, maar hij wil ook andere dingen proberen en overbrengen – in de wetenschap dat iedereen uiteindelijk toch op deel zes van die ene cyclus zit te hopen.

21-05-2021 Rob van Essen

Bestanden bij dit product
Inkijkexemplaar.pdf (57.34 kB)
Back to top