Een rooie aan de kant van de weg

Anne Tyler
19,99
Op voorraad
SKU
9789044644753
Besproken in NRC
Bindwijze: Paperback / softback
Levertijd 1-2 werkdagen Verzendkosten € 2,95
  • Gratis binnen 14 dagen te retourneren
  • Veilige en makkelijke betaalopties
  • Aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg
  • Makkelijk bestellen zonder account
Afbeelding vergroten
Productomschrijving
Micah Mortimer is een gewoontedier en tevreden met zijn weinig spannende leven. Hij zit zijn dagen uit en weet daar, gek genoeg, zijn familie en naasten nog mee te charmeren ook. Maar zijn leven krijgt een knauw als zijn vriendin hem vertelt dat ze vanwege haar kat uit huis dreigt te worden gezet. En als er voor zijn deur een jongen verschijnt die beweert zijn zoon te zijn, wordt Micah opnieuw geconfronteerd met een verrassing waar hij niet mee om kan gaan. In Een rooie aan de kant van de weg schetst Anne Tyler een intiem en geestig beeld van een man die degenen om hem heen ziet als net buiten zijn bereik. Het is een ontroerend verhaal over hoe je de wereld door nieuwe ogen kunt leren zien; een roman over misverstanden, tweede kansen en het ervaren van nieuwe inzichten.
Anne Tyler (1941) is een van de bijzonderste en geliefdste schrijvers uit Amerika. Ze kreeg in 1989 de Pulitzerprijs voor haar roman Breathing Lessons en in 2012 de Sunday Times Award for Literary Excellence. Haar roman De blauwe draad belandde op de shortlist van de Booker Prize 2015.
‘Anne Tyler heeft observatievermogen, empathie en nauwkeurig en verrassend taalgebruik. Ze is ook van een ongedwongen goedheid. In deze tijd van sneren, zelfvoldaanheid, subtweeten en de openbare vernedering van mensen kunnen we meer Tyler gebruiken.’ Amy Bloom, New York Times Book Review
‘Als er ooit een perfect moment was voor een nieuwe roman van Anne Tyler, dan is het nu wel - en deze stelt bepaald niet teleur. Hartverwarmend en erg grappig - een van Tylers beste romans tot nu toe.’ People (boek van de week)
‘Hoewel we onze dagelijkse rituelen tot hun naakte essentie hebben teruggebracht, blijven we net zo groot en liefdevol en bang en gefrustreerd-menselijk als we waren voordat de buitenwereld tot stilstand kwam. Een rooie aan de kant van de weg bewijst dat Anne Tylers stem vitaler is dan ooit.’ Vanity Fair
Meer informatie
Auteur(s)Anne Tyler
ISBN9789044644753
BindwijzePaperback / softback
Aantal pagina's216
Datum van verschijning20200609
NRC Recensie3 ballen
Breedte126 mm
Hoogte201 mm
Dikte21 mm
NRC boeken recensie
Toppunt van de dagelijkse sleur: opleven als je mooi inparkeert Anne Tyler In haar nieuwe roman vraagt Anne Tyler veel van haar lezers. Hoofdpersoon Micah Mortimer is zo ongeveer de saaiste hoofdpersoon die ze ooit heeft beschreven. Het heeft altijd iets omineus, wanneer een schrijver bij verschijning aankondigt dat dit zijn of haar laatste roman is. Mary McCarthy deed het na publicatie van haar deels in Nederland gesitueerde roman Cannibals and Missionaries en hield zich daaraan. Anne Tyler (1941) deed het vijf jaar geleden, bij de verschijning van De blauwe draad, een prachtige, gelaagde roman waarbij iedere lezer kon denken: wat jammer dat we nooit meer iets nieuws van de schrijfster van (bijvoorbeeld) Dinner at the Homesick Restaurant en The Accidental Tourist zullen lezen. Het liep anders. Er verscheen drie jaar later een volgende roman, Klokkendans, en nu is er alweer een nieuw boek van Tyler waarvan, eerlijk gezegd, moet worden geconcludeerd dat hij hoofdzakelijk haar trouwste fans zal aanspreken – en de jury van de Booker Prize, die het onlangs op de longlist zette. Tyler heeft haar reputatie opgebouwd met beschrijvingen van doorsnee personages die vooral in familieverband een knetterende lading meekregen. Ze is een meesterlijke chroniqueur van de blanke (upper) middleclass in het Amerikaanse noordoosten. Maar in haar nieuwe roman Een rooie aan de kant van de weg vraagt ze wel veel van haar lezers. Want hoofdpersoon Micah Mortimer is zo ongeveer de saaiste hoofdpersoon die ze ooit heeft beschreven. Dat zegt op zichzelf niets, er zijn meesterwerken geschreven over Männer ohne Eigenschaften. Librisprijswinnaar Sander Kollaard citeerde in deze krant wat dat betreft terecht John Updike, een Tyler-bewonderaar overigens, die probeerde ‘to give the mundane its beautiful due’. Welnu, mundane, alledaags, is Micah zeker. Hij heeft twee deeltijdbanen, een als conciërge van een appartementengebouw, en daarnaast als klusjesman die op afroep problemen van digibete bejaarden oplost. Dat levert aardige scènes op (‘oudere dames gaven hem zijn makkelijkste karweitjes’), maar die sudderen zo’n beetje het hele boek door. Micah heeft ‘een hekel aan de rommelige aanblik van borden en kopjes op een afdruiprek’ en dus droogt hij zijn vaat altijd zelf af. Als hij autorijdt voelt hij de blik van de ‘Verkeersgod’ op zich gericht, die toeziet of hij wel op tijd richting aangeeft en correct inparkeert. Is dat zo, dan registreert hij een complimentje. Dat Micah dus vrijgezel is zal weinigen verbazen, maar Tyler heeft wel degelijk een love interest in het verhaal weten in te voegen. En een verleden, wanneer zich een mannelijke tiener aandient die claimt zijn zoon te zijn. Dat geeft de roman althans vaart en er is zelfs iets van romantische hoop aan het slot. Maar de dagelijkse sleur overheerst hier uiteindelijk te veel in deze roman, die zeker geen hoogtepunt is in Tylers prachtige oeuvre. 2020-08-21 Jan Donkers
Bestanden bij dit product
Inkijkexemplaar.pdf (55.73 kB)
Back to top