Franse vlecht

Anne Tyler
22,50
Op voorraad
SKU
9789044649406
Besproken in NRC
Bindwijze: Paperback
Levertijd 1-2 werkdagen Verzendkosten € 2,95
  • Gratis verzending vanaf €50,-
  • Veilige en makkelijke betaalopties
  • Aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg
  • Makkelijk bestellen ook zonder account
Afbeelding vergroten
Productomschrijving
De Garrets gaan voor het eerst (en laatst) met vakantie in de zomer van 1959. Ze huren een huisje net buiten hun woonplaats Baltimore, maar zijn in sommige opzichten nog nooit zo ver van huis geweest. Mercy is liever bezig met schilderen dan met het huishouden, tot ergernis van haar man Robin. Hun tienerdochters, de verstandige Alice en de onbesuisde Lily, bewonen nog net niet een andere planeet. Hun jongste kind, David, is vastbesloten om zijn familie te ontvluchten, al begrijpt niemand echt waarom. Toch blijkt, met het verstrijken van de jaren, hoe diepgaand de familieleden elkaar beïnvloeden – bijna onmerkbaar, maar onmiskenbaar. Vol hartzeer en hilariteit is Franse vlecht een ontroerende, confronterende roman met veel warmte en humor, die laat zien dat het onmogelijk is om je los te maken van je dierbaren en hoe hecht (en toch onkenbaar) elke familie uiteindelijk is.
Anne Tyler (1941) is een van de geliefdste Amerikaanse schrijvers. Haar roman De blauwe draad behaalde in 2015 de shortlist van de Booker Prize. Een rooie langs de kant van de weg stond in 2020 op de longlist.
Over het werk van Anne Tyler:
‘Anne Tyler schrijft zoals een camera filmt, geluidloos en gedetailleerd.’ De Volkskrant
‘Met een mengeling van warmte en droge humor beschrijft ze hoe de hoofdpersoon door het leven blundert.’ Het Parool
‘Een nieuwe Anne Tyler is een van de fijnste cadeautjes die een lezer zich kan wensen.’ VPRO Gids
‘Anne Tyler heeft een niet te stuiten gevoel voor de humor onder – of af en toe nét boven – zelfs het somberste oppervlak.’ THE GUARDIAN
Meer informatie
Auteur(s)Anne Tyler
ISBN9789044649406
BindwijzePaperback
Aantal pagina's256
Publicatie datum20220322
NRC Recensie3 ballen
Breedte126 mm
Hoogte202 mm
Dikte29 mm
NRC boeken recensie

Alweer het vierde boek van Pulitzer Prize-winnaar Anne Tyler, sinds ze aankondigde te stoppen met schrijven

Anne Tyler

In de beste hoofdstukken van Franse vlecht schrijft Anne Tyler met humor en enig venijn over een disfunctionele familie.

Franse vlecht is alweer het vierde boek van de Amerikaanse Anne Tyler (1941) sinds ze aankondigde te stoppen met schrijven. Maar zelfs nu ze de tachtig is gepasseerd kan ze er niet genoeg van krijgen and more power to her, zou je zeggen. Opnieuw kiest ze als onderwerp een lichtelijk disfunctionele samengestelde familie in Baltimore, waarvan de geschiedenis gedurende ruim zestig jaar in (te) grote sprongen wordt beschreven. Maar de eerste 75 pagina’s zullen toch alleen verstokte Tyler-fans doen verheugen dat ze zich niet aan haar voornemen heeft gehouden. Een van de eerste hoofdstukken speelt zich voor een groot deel af in 1959, wanneer Mercy en Robin Garret, met hun kinderen Alice, Lily en David, voor de eerste en laatste keer een vakantiehuisje huurt. Aan het eind van dat hoofdstuk, een rijstebrijberg vol getut, doet zich het eerste serieuze familieconflict voor. Maar dan zijn er al veel boodschappen gedaan en borden afgewassen en is er vaak in het meer gezwommen.

Als David op zijn dertigste voor het eerst een vriendin meeneemt naar een familielunch kan de lezer hopen op uit de hand lopende taferelen waarin Tyler met milde humor en enig venijn zo excelleert (denk aan haar meesterwerk Dinner at the Homesick Restaurant). Deze Greta is weliswaar een flink stuk ouder dan David en beschikt bovendien niet over al te veel sociale kwaliteiten, maar toch loopt alles met een sisser af. Typerend voor Tylers geroutineerde beheersing van het genre is de manier waarop ze uiterst sluw pas geleidelijk laat doorschemeren dat Mercy Garret in feite een groot deel van die zestig jaar lang gescheiden woont van haar man Robin, in een ‘atelier’ dat voor de buitenwereld moet doorgaan als werkplaats voor haar excentrieke hobby.

Berustende woorden
De schrijfster neemt enkele grote, soms willekeurig overkomende en niet-chronologische sprongen in de tijd, en die doen het boek niet altijd goed. Zo zien we David van een licht autistisch jochie van zeven op het eind een zorgzame grootvader en pensionado worden en is ook Greta tegen het eind van haar leven opvallend mild, zonder dat die ontwikkelingen zichtbaar worden gemaakt. Ook wordt het nageslacht (want er komen uiteraard kleinkinderen en er wordt gescheiden) wel heel terloops geïntroduceerd in de hoofdstukken waar ze de hoofdrollen opeisen, maar in hoge mate bijfiguren blijven.

In het laatste hoofdstuk belanden we in het heden en is de corona-pandemie aangebroken. Zoals ook over 9/11 weinig echt goede fictie is geschreven, zo is dat tot nu toe met Covid evenmin gebeurd. Tylers boek is daarop geen uitzondering. Het komt allemaal wat verplicht over, al zullen we misschien pas over jaren op zulk werk teruggrijpen als de beschrijving van wie es eigentlich gewesen. In elk geval brengt de pandemie een mate van harmonie terug in de familie, die Greta verleidt tot de berustende woorden: ‘Dat is wat families voor elkaar doen – onaangename waarheden voor elkaar verbergen, jezelf af en toe een beetje voor de gek houden. Kleine daden van goedheid.’ ‘En van wreedheid’, voegt David eraan toe. Ook worden hier de raadselachtige openingspagina’s verklaard, waardoor Tyler het verhaal toch rondmaakt. Ze is dan ook niet in staat een echt slecht boek af te leveren. Maar al met al is dit geen hoogtepunt in haar oeuvre. Daar kan ook de prima vertaling van Tjadine Stheeman niets aan verhelpen.

27-05-2022 Jan Donkers

Bestanden bij dit product
Inkijkexemplaar.pdf (119.24 kB)
Back to top