In genade

Rye Curtis
22,99
Op voorraad
SKU
9789026352232
Besproken in NRC
Bindwijze: Paperback / softback
Levertijd 1-2 werkdagen Verzendkosten € 2,95
  • Gratis binnen 14 dagen te retourneren
  • Veilige en makkelijke betaalopties
  • Aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg
  • Makkelijk bestellen zonder account
Afbeelding vergroten
Meer informatie
Auteur(s)Rye Curtis
ISBN9789026352232
BindwijzePaperback / softback
Aantal pagina's336
Datum van verschijning20200915
NRC Recensie3 ballen
Breedte137 mm
Hoogte216 mm
Dikte26 mm
NRC boeken recensie

Lachen om de gruwelen van een vliegramp

Crash Deze roman gaat over een vrouw die een vliegtuigongeluk boven Montana overleeft. Behalve de piloot is ook haar man omgekomen en aldus is zij gedwongen te overleven in het bergachtige, uitgestorven gebied waar het vliegtuigje is neergestort.

Het zal vast iets zeggen over de huidige stand van de Amerikaanse samenleving dat er de laatste tijd nogal wat romans verschijnen over mensen die zich onder bizarre omstandigheden ver van de beschaving staande moeten zien te houden (zie bijvoorbeeld Hernan Diaz’s In de verte, maar ook West van Carys Davies, al is dat een Welshe auteur). Rye Curtis (1980) heeft daar, met zijn debuut, een in meer opzichten verrassend boek aan toegevoegd.

Hoofdpersonen zijn twee vrouwen: allereerst Cloris Waldrip, een bejaarde Texaanse die als enige een vliegtuigongeluk boven Montana overleeft. Behalve de piloot is ook haar man, die ze consequent Mr. Waldrip blijft noemen, omgekomen en aldus is zij gedwongen te overleven in het bergachtige, uitgestorven gebied waar het vliegtuigje is neergestort.

De andere hoofdpersoon is park-ranger Debra Lewis, een sociaal onhandige Merlot-junkie die als missie heeft het wrak op te sporen en eventuele overlevenden te redden. Ze komt dichtbij, maar treft in het wrak slechts twee rottende lijken aan en kan zich alleen maar afvragen of Cloris niet door de geiten is opgepeuzeld.

Ondergoed
De auteur heeft veel onverwachte wendingen in petto, tot en met de verrassende manier waarop hij het verhaal rond weet te krijgen. Maar het is jammer dat hij in de pagina’s ervoor dat verhaal een beetje weg laat lopen van de telkens op handen lijkende confrontatie tussen de beide vrouwen. De auteur lijkt dan de grip op het verhaal wat kwijt, hij heeft te veel (doorgaans bizarre) bijfiguren geïntroduceerd; een kluizenaar met een voorkeur voor jonge meisjes en vooral hun ondergoed; een collega-ranger en zijn vroeg-oude dochter op wie Debra verliefd raakt. Wat het boek daardoor aan kleur wint, verliest het aan focus.

Maar wat In genade werkelijk bijzonder maakt is de onweerstaanbare verteltoon van Cloris, die alle gruwelijkheden beschrijft op een dergelijk laconieke manier dat je al lezende toch meermalen in lachen uitbarst. Ze doet dat in de ik-vorm en twintig jaar na de gebeurtenissen, vanuit een zorgcentrum in Vermont. De vrouwen uit haar Texaanse kerkgemeenschap duiken geregeld op in haar herinneringen. Als ze ongedeerd bij het wrak rondloopt constateert ze verbaasd dat ze ‘Mr. Waldrip nog nooit eerder dood had gezien.’ En het zwartverbrande vlees van een onderbeen doet haar denken ‘aan de manier waarop Mr. Waldrip zijn bacon graag at.’ Tweeënnegentig is ze als ze haar relaas doet, en haar nuchtere wereldwijsheid is verkwikkend, niet in het minst omdat die uit de pen van een dertigjarige man komt. Een vorm van toe-eigening waartegen me geen bezwaar lijkt aan te voeren.

2021-01-22 Jan Donkers

Bestanden bij dit product
Inkijkexemplaar.pdf (624.42 kB)
Back to top