Luisteren &cetera 3

Pieter Steinz, Bertram Mourits
12,50
Op voorraad
SKU
9789045029191
Besproken in NRC
Bindwijze: Paperback / softback
Levertijd 1-2 werkdagen Verzendkosten € 2,95
  • Gratis binnen 14 dagen te retourneren
  • Veilige en makkelijke betaalopties
  • Aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg
  • Makkelijk bestellen ook zonder account
Afbeelding vergroten
Productomschrijving
In het derde deel van 'Luisteren &cetera' ontrafelen Pieter Steinz en Bertram Mourits het web van de popmuziek in de jaren vijftig en zestig. 'The blues had a baby and they named it rock-'n-roll,' zong Muddy Waters en vatte zo het begin van de popmuziek samen. Ergens in de jaren vijftig was dat, toen blues, gospel en country samenkwamen en met een big bang ontploften tot het universum van de popmuziek zoals we dat inmiddels kennen. Alles was mogelijk, steeds werd er iets nieuws uitgevonden, en er werd van genoten voor de radio, in de concertzaal en op de dansvloer, soms stil en intens, soms luid en hysterisch. Steinz en Mourits brengen al die soorten muziek met elkaar in verband, en laten zien hoe ze uiteen gingen lopen. Van de eerste 'albums' van Frank Sinatra tot de concept-lp's van The Who en The Beatles, van de steden in de Mississippi-delta tot de Engelse artschools: popmuziek drong door tot alle lagen van de maatschappij en dat leverde fascinerende geluiden op. Maar niets ontstond uit het niets: Steinz en Mourits vertellen hoe het allemaal begon.
Meer informatie
Auteur(s)Pieter Steinz, Bertram Mourits
ISBN9789045029191
BindwijzePaperback / softback
Aantal pagina's288
Datum van verschijning20161101
NRC Recensie4 ballen
Breedte135 mm
Hoogte210 mm
Dikte22 mm
NRC boeken recensie

In het derde deel van de serie Luisteren &cetera gaan Pieter Steinz en Bertram Mourits terug naar de bron. Na de jaren zeventig, tachtig en negentig behandelen ze deze keer de jaren vijftig en zestig, de tijdperken waarin zoveel invloedrijke stromingen in de popmuziek hun oorsprong vinden: rock-’n-roll natuurlijk, maar ook soul, beat, psychedelische rock, folk-, country- en funkrock, hardrock en punk bijvoorbeeld.

Als je niet uitkijkt, wordt zo’n boek een saaie geschiedenisles waarin al die genres en hun oorsprong keurig op een rijtje worden gezet, inclusief een academische discussie over hoe rock-’n-roll precies ontstaan is. Dat voorkomen Steinz en Mourits door de belangrijkste artiesten en groepen eruit te lichten, waarvan ze één album (of soms één single) uitgebreid bespreken. Vervolgens geven ze de lezer suggesties om verder te luisteren: andere platen van de betreffende artiesten, maar ook verwante muziek, onderverdeeld in ‘Invloeden op’ en ‘Wat te beluisteren na’. Daarmee is het heel informatief, maar vooral ook enthousiasmerend. In veel gevallen krijg je zin om te gaan luisteren naar het album dat wordt behandeld, of dat ene prachtnummer dat eruit wordt gelicht. En dan is de kans groot dat je nieuwsgierig bent geworden naar al die andere platen die ermee te maken hebben. Zo kun je via Jimi Hendrix’ Electric Ladyland belanden bij onder anderen Little Richard, James Blood Ulmer, Prince en Blood Mountain (al is het merkwaardig dat de Red Hot Chili Peppers onvermeld blijven). Maar je kunt ook, naar aanleiding van het stuk over Serge Gainsbourg, in Spotify gaan grasduinen in het oeuvre van Lalo Schifrin, Juliette Gréco of Donna Summer.

De uitweidingen over invloedrijke albums en artiesten gaan telkens vergezeld van een algemenere bespiegeling over onderwerpen als producers, kunst & popmuziek, religie & soulmuziek, psychedelische pop en de muziek van New Orleans. Ook hier geen doorwrochte academische beschouwingen, maar prettig leesbare stukken die uit de losse pols opgeschreven lijken te zijn.

Het zal geen verbazing wekken dat de meeste stukken in dit derde Luisteren &cetera-deel van de hand van Bertram Mourits zijn. Pieter Steinz kon minder bijdragen door de ziekte waar hij aan leed en eind augustus aan overleed. Dit boek bevat het laatste verhaal dat hij schreef, over Picknick van Boudewijn de Groot. Hij noemt het ‘de Nederlandse Sgt. Pepper’s’ en beschrijft mooi hoe De Groot flowerpower combineert met ‘een somber boschiaans wereldbeeld’. Het kenmerkt Steinz: erudiet en eigenzinnig als altijd en tot het eind enthousiast over de muziek waar hij van hield.

Bestanden bij dit product
Inkijkexemplaar.pdf (898.79 kB)
Back to top