Black overlay

Telefonisch bestellen

Graag telefonisch producten bestellen?

088 - 572 05 72 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice

Wilt u contact met onze klantenservice?

088 - 572 02 02 

Op werkdagen van 8.00 tot 19.45 uur, op zaterdag van 11.00 tot 16.30 uur

Klantenservice@nrcwebwinkel.nl

Muziekgebouw - serie orkesten 2019-2020

 227,00

 160,00

Levertijd: Circa 14 werkdagen
U ontvangt uw papieren toegangskaarten binnen 3 weken na bestelling.

Productinformatie

Ontroerende barok, meeslepende romantiek

6 concerten van € 227 voor € 160,-

Zes orkesten die de boel flink opschudden, met topdirigenten en dito solisten; frisse uitvoeringen van geliefde werken uit de barok en romantiek. Ziehier de ingrediënten van deze orkestserie in het Muziekgebouw. Ontroerende, indrukwekkende muziek, met veel nuance gespeeld in de  kristalheldere akoestiek van de Grote Zaal, zodat u optimaal kunt genieten van ieder detail.

Beluister de gouden stem van countertenor Maarten Engeltjes in aangrijpende Bach-aria’s. Hoor de originele oerversie van Bruckners Derde symfonie door het Gelders Orkest. Ervaar het temperament van violiste Patricia Kopatchinskaja en stersopraan Anna Prohaska in muziek van de 12e-eeuwse Hildegard van Bingen tot nu. Laat u meevoeren op de geniale melodieën van Dvoráks Negende symfonie, vol energie én uit het hoofd gespeeld door Pynarello. Bewonder het symfonisch genie van Schumann door het Orkest van de 18e Eeuw en dirigent Gustavo Gimeno. Hoor échte virtuositeit in briljante barokmuziek door de Argentijnse zanger Franco Fagioli en orkest il pomo d’oro. Zes fantastische concerten die u de oren zullen openen

 

•Alle NRC plaatsen zijn 1e rangs plaatsen. De exacte plaatsen verschillen per concert, maar in de meeste gevallen gaat het om stoelen in de zaal beneden of op het middenbalkon. Uiteraard wordt u naast elkaar geplaceerd als u voor meerdere personen bestelt.

•Het is niet mogelijk om individuele voorkeuren voor specifieke plaatsen door te geven (m.u.v. rolstoelplaatsen).

•Na aanschaf van de serie wordt geen restitutie verleend. Kunt u onverwacht een of meerdere concerten niet bijwonen, dan kunt u de kaarten aan bekenden schenken.

•De kaarten worden binnen 2 weken na bestelling toegestuurd door Het Muziekgebouw.




Bekijk hieronder de concertinformatie


Zondag 13 oktober / 20.15 uur

PRJCT Amsterdam + Maarten Engeltjes
Nicht mehr hier
Genre barok

Countertenor Maarten Engeltjes – dit seizoen Zielsverwant van het Muziekgebouw - brengt twee meesterlijke cantates van Bach bijeen rond het thema dood. Zijn eigen ensemble PRJCT Amsterdam, dat bestaat uit fantastische jonge instrumentalisten, staat onder de ervaren leiding van Catherine Manson (Amsterdam Baroque Orchestra). Engeltjes zingt ook Buxtehudes fraaie Klaglied over hetzelfde thema. De componist schreef het ter ere van zijn vader.

In Bachs schitterende Ich habe genug soleert de bas Andreas Wolf. Engeltjes en Wolf leerden elkaar kennen in 2009, groeiden tegelijk in het metier en vieren met dit concert hun muzikale vriendschap. Als gevierde solisten komen zij elkaar telkens weer tegen op grote podia. Voor dit gezamenlijke concert kozen zij cantates van Bach met de dood als hoofdthema. Bachs geniale melodieën maken duidelijk dat de dood onverbrekelijk bij het leven hoort.

Programma
Johann Sebastian Bach
Ich habe genug BWV 82 (voor bas)
Johann Sebastian Bach Dubbelconcert voor viool en hobo BWV 1060
Johann Sebastian Bach Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust BWV 170 (voor alt)
Dietrich Buxtehude Mit Fried und Freud - Klaglied BuxWV 76 (voor alt)

Uitvoerenden
PRJCT Amsterdam
Maarten Engeltjes
countertenor
Andreas Wolf bas
Catherine Manson viool, concertmeester


Zondag 10 november / 15.00 uur

Het Gelders Orkest  + Quirine Viersen
Bruckners Derde symfonie
Genre romantiek

Op een septemberavond in 1873 waggelt een ietwat aangeschoten Anton Bruckner als een gelukkig man door de Duitse stad Bayreuth. Hij heeft bier gedronken met zijn grote held Richard Wagner. Twee symfonieën had de verlegen Bruckner bij zijn bezoek meegenomen, met de vraag of hij er één mocht opdragen aan zijn gastheer. Wagner koos de Derde. De ‘Wagnersymfonie’ wordt gezien als het beginpunt van Bruckners meesterwerken. Daarnaast speelt Het Gelders Orkest Haydns Celloconcert in C met Quirine Viersen als solist. Sinds het stuk in 1961 werd herontdekt, geniet het grote populariteit.

In deze oerversie van de Derde symfonie citeert Bruckner nadrukkelijk Wagner. Die Wagnercitaten verdwijnen uit de latere versies, alsook de fascinerende uitbarsting in de finale en andere momenten. De formidabele partituur van de oerversie is gemeten in maten de langste symfonie van Bruckner; ongebreidelde scheppingsdrang sluit een gelukkig huwelijk met de monumentale architectuur van zijn muziek

Programma

Joseph Haydn Celloconcert in C
Anton Bruckner Symfonie nr. 3 ‘Wagnersymfonie’ (oerversie van 1873

Uitvoerenden
Het Gelders Orkest
Claus Peter Flor
dirigent
Quirine Viersen cello


Woensdag 11 december / 20.15 uur


Camerata Bern, Patricia Kopatchinskaja + Anna Prohaska
Maria Mater Metrix
Genre hedendaags/klassiek


De wereldsterren Patricia Kopatchinskaja en Anna Prohaska bundelen hun krachten voor een enerverend programma met muziek van de 12e eeuw tot nu. Afwisselend nemen Kopatchinskaja’s viool en Prohaska’s stem het voortouw. Het schitterende Mariatriptiek voor viool, sopraan en orkest van de Zwitserse componist Frank Martin is als een refrein door de avond geweven. Die bijzondere bezetting keert terug in het sluitstuk, Song of the Angel van John Tavener, dat volgens de componist met ‘ingehouden extase’ moet worden gebracht.

Patricia Kopatchinskaja is artistiek leider van Camerata Bern, waar ze volledige vrijheid krijgt om haar eigenzinnige ideeën uit te voeren. De oudste muziek vanavond is van de legendarische Hildegard von Bingen, de eerste componiste die de muziekgeschiedenis vermeldt, en van de minnezanger Walther von der Vogelweide. Via onder meer Joseph Haydn en Gustav Holst belanden we bij de Kafka-Fragmente die György Kurtág in de jaren 80 schreef: magistrale miniaturen voor viool en stem, die smeken om bevlogen interpreten als Kopatchinskaja en Prohaska.



Programma

Gustav Holst
Jesu Sweet uit Four Songs for voice and violin
Walther von der Vogelweide Palästinalied
Giacinto Scelsi Elohim
Gregoriaans Ave Maris Stella
Frank Martin Ave Maria uit Maria Triptychon
Tomas Luis Victoria Ave Maria
György Kurtág Berceuse uit Kafka-Fragmente
Traditional Kashubian Christmas song
Frank Martin Magnificat uit Maria Triptychon
Antonio Lotti Crucifixus
György Kurtág Leoparden uit Kafka-Fragmente
Iannis Xenakis Voile
Giovanni Felice Sances Stabat Mater
Joseph Haydn III. Mulier, ecce filius tuus uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
Frank Martin Stabat Mater uit Maria Triptychon
Kurt Weill Die Ballade von der sexuellen Hörigkeit
György Kurtág Der Coitus als Bestrafung uit Kafka-Fragmente
Joseph Haydn lll Terremoto uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
György Kurtág Nichtsdergleichen uit Kafka-Fragmente
Lili Boulanger Pie Jesu
Hildegard von Bingen O rubor sanguinis
John Tavener Song of the Angel

Uitvoerenden
Camerata Bern
Patricia Kopatchinskaja
viool, leiding, concept
Anna Prohaska sopraan, concept



Woensdag 22 januari 2020 / 20.15 uur 

Pynarello
Dvoráks Negende symfonie
Genre romantiek

 
De wereldsterren Patricia Kopatchinskaja en Anna Prohaska bundelen hun krachten voor een enerverend programma met muziek van de 12e eeuw tot nu. Afwisselend nemen Kopatchinskaja’s viool en Prohaska’s stem het voortouw. Het schitterende Mariatriptiek voor viool, sopraan en orkest van de Zwitserse componist Frank Martin is als een refrein door de avond geweven. Die bijzondere bezetting keert terug in het sluitstuk, Song of the Angel van John Tavener, dat volgens de componist met ‘ingehouden extase’ moet worden gebracht.

Patricia Kopatchinskaja is artistiek leider van Camerata Bern, waar ze volledige vrijheid krijgt om haar eigenzinnige ideeën uit te voeren. De oudste muziek vanavond is van de legendarische Hildegard von Bingen, de eerste componiste die de muziekgeschiedenis vermeldt, en van de minnezanger Walther von der Vogelweide. Via onder meer Joseph Haydn en Gustav Holst belanden we bij de Kafka-Fragmente die György Kurtág in de jaren 80 schreef: magistrale miniaturen voor viool en stem, die smeken om bevlogen interpreten als Kopatchinskaja en Prohaska

Programma
Gustav Holst Jesu Sweet uit Four Songs for voice and violin
Walther von der Vogelweide Palästinalied
Giacinto Scelsi Elohim
Gregoriaans Ave Maris Stella
Frank Martin Ave Maria uit Maria Triptychon
Tomas Luis Victoria Ave Maria
György Kurtág Berceuse uit Kafka-Fragmente
Traditional Kashubian Christmas song
Frank Martin Magnificat uit Maria Triptychon
Antonio Lotti Crucifixus
György Kurtág Leoparden uit Kafka-Fragmente
Iannis Xenakis Voile
Giovanni Felice Sances Stabat Mater
Joseph Haydn III. Mulier, ecce filius tuus uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
Frank Martin Stabat Mater uit Maria Triptychon
Kurt Weill Die Ballade von der sexuellen Hörigkeit
György Kurtág Der Coitus als Bestrafung uit Kafka-Fragmente
Joseph Haydn lll Terremoto uit Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze
György Kurtág Nichtsdergleichen uit Kafka-Fragmente
Lili Boulanger Pie Jesu
Hildegard von Bingen O rubor sanguinis
John Tavener Song of the Ange

Uitvoerenden
Camerata Bern
Patricia Kopatchinskaja
viool, leiding, concept
Anna Prohaska sopraan, concept


 


Vrijdag 20 maart 2020 / 20.15 uur 


Orkest van de 18e Eeuw + Alexander Melnikov
Schumann Symfonicus
Genre romantiek


Robert Schumann schreef zo veel pianowerken en liederen dat je haast zou vergeten dat hij ook een grandioos symfonicus was. Het Orkest van de 18e Eeuw en dirigent Gustavo Gimeno brengen een avond meeslepende hoogromantiek, culminerend in Schumanns Derde symfonie. Schumann leed aan depressies, maar in zijn Derde (en laatste) resoneert een vreugdevol reisje met zijn vrouw Clara naar het Rijnland – vandaar de bijnaam ‘Rheinische’.

Sinds het overlijden van oprichter en boegbeeld Frans Brüggen speelt het Orkest van de 18e Eeuw steeds met andere gastdirigenten. Zoals Gustavo Gimeno, voormalig slagwerker van het Koninklijk Concertgebouworkest, die bliksemcarrière maakt als dirigent en duidelijk een klik heeft met de pioniers van de historische uitvoeringspraktijk. Met op fortepiano Alexander Melnikov als solist speelt het orkest Schumanns geliefde Pianoconcert uit 1845, dat Melnikov al eens geweldig op cd zette.

Programma
Antonín Dvořák Poëtische toonschilderingen op. 85
Béla Bartók Drie Burlesken
Robert Schumann Carnaval

Orkest van de 18e Eeuw
Gustavo Gimeno dirigent
Alexander Melnikov fortepiano


Zaterdag 2 mei / 20.15 uur 

Pierre-Laurent Aimard + Tamara Stefanovich
De liefde van Messiaen
Genre: hedendaags / klassiek
 
In 1943 schreef Olivier Messiaen het zevendelige Visions de l’Amen voor zichzelf en zijn leerling, pianiste Yvonne Loriod. Hij verklaarde hiermee zijn liefde aan Christus én aan Loriod. Het illustere duo Pierre-Laurent Aimard en Tamara Stefanovich kruipt in de huid van Messiaen en Loriod. ‘Intiem en monumentaal. Het is simpelweg onmogelijk om je een betere uitvoering voor te stellen’, schreef The Guardian. Daarnaast spelen zij de Nederlandse première van Birtwistles opzwepende Keyboard Engine.Pierre-Laurent Aimard en Tamara Stefanovich zijn zowel gezamenlijk als afzonderlijk misschien wel de personificatie van waar de pianoserie in het Muziekgebouw voor staat. Zij spelen het meest belangwekkende 20e- en 21e-eeuwse repertoire, zowel bekend als onbekend, en voeren dit uit op het allerhoogste niveau. Eerder maakten ze furore met onder andere Mantra van Stockhausen en de complete pianowerken van Boulez, en blonken voorjaar 2018 uit tijdens het Ligeti Festival. Ook dit recital heeft alles in zich om tot de hoogtepunten van het seizoen te behoren.
 

Programma
Robert Schumann
Ouverture
Robert Schumann Pianoconcert
Robert Schumann Symfonie nr. 3 ‘Rheinische’

Uitvoerenden
Orkest van de 18e Eeuw

Gustavo Gimeno dirigent
Alexander Melnikov fortepiano


Recensie van klanten

Schrijf uw eigen recensie

U recenseert: Muziekgebouw - serie orkesten 2019-2020

  •  
    1 ster
    2 sterren
    3 sterren
    4 sterren
    5 sterren
    Beoordeling

* Vereiste velden