De soldaat was een dolfijn

Eva Meijer
18,99
Op voorraad
SKU
9789059367586
Besproken in NRC
Bindwijze: Paperback / softback
Levertijd 1-2 werkdagen Verzendkosten € 2,95
  • Gratis verzending vanaf €50,-
  • Veilige en makkelijke betaalopties
  • Aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg
  • Makkelijk bestellen ook zonder account
Afbeelding vergroten
Productomschrijving
Orang-oetans werken samen om uit dierentuinen te ont- snappen, waardoor ze steeds overgeplaatst moeten wor- den. Bijen delibereren over waar te wonen en wie aan te vallen. Politiehonden hebben in sommige Engelse steden recht op een pensioen na hun werkzame leven. Groepen ganzen hebben grensconflicten met mensen. Orka's in gevangenschap vermoorden hun trainers. Be- vers helpen boeren overstromingen tegen te gaan. Dui- ven nemen democratische beslissingen. Dolfijn Tahoma werkte in het Amerikaanse leger en was in Irak gestatio- neerd om mijnen op te sporen. In 2003 verdween ze ter- wijl ze aan het werk was, ze is nooit meer gezien. Aristoteles schreef dat de mens het enige politieke dier is, omdat alleen de mens onderscheid kan maken tussen goed en kwaad. Tegenwoordig vallen andere dieren nog steeds buiten de politieke gemeenschap, terwijl men- selijke beslissingen hun levens in grote mate bepalen. Ook leren wij steeds meer over hun culturen en innerlijke levens, die complexer zijn dan we dachten. Dieren verzet- ten zich en protesteren, maar werken en leven ook samen met mensen: we delen een planeet en huishoudens. In De soldaat was een dolfijn bespreekt Eva Meijer waarom en hoe we anders met niet-menselijke dieren kunnen gaan samenleven. Kunnen we ze als medeburgers gaan zien of als soevereine volkeren, en kunnen we een democratie met verschillende soorten organiseren? Wat is rechtvaar- dig, en wat willen zij eigenlijk?
Meer informatie
Auteur(s)Eva Meijer
ISBN9789059367586
BindwijzePaperback / softback
Publicatie datum20170919
NRC Recensie4 ballen
Breedte125 mm
Hoogte200 mm
Dikte13 mm
NRC boeken recensie

Dieren worden massaal opgesloten, mishandeld, gedood, verminkt en tot consumptieartikel verwerkt, maar nu hebben ze ook eens een keertje mazzel: in de persoon van Eva Meijer hebben ze een voorvechter die zo goed schrijft dat ze haar publiek weleens zou kunnen overtuigen om op een andere manier met dieren om te gaan.

Meijers redenaties zijn verstrekkend. In haar recente essay De soldaat was een dolfijn, gebaseerd op haar proefschrift (UvA), betoogt de filosoof dat dieren niet alleen rechten hebben, maar ook een politieke stem zouden moeten krijgen. Mocht het concept ‘dierenrechten’ voor u al te ver gaan, dan zult u nu helemaal luidkeels protesteren. Dat zou onterecht zijn.

In een zuivere stijl zet Meijer uiteen dat veel mensen harde grenzen trekken tussen mensen en dieren. Mensen zouden een uitzonderingspositie verdienen omdat dieren niet kunnen praten, of omdat ze niet in staat zouden zijn om na te denken over hun handelen. Meijer, bekend als kunstenaar en romancier, brengt daartegenin dat dieren niet minder slim of minder waard zijn omdat ze anders zijn. ‘Niet-menselijke dieren zijn niet stom: ze hebben hun eigen talen en culturen, die we in veel gevallen verstaan of kunnen leren kennen.’ Overtuigend toont ze aan dat wij mensen eigenlijk alleen maar belangrijker vinden omdat ze mensen zijn, ‘en dat is een vorm van discriminatie: eigen soort eerst’.

Maar waarom moeten we dieren meteen een politieke stem geven? Volgens Meijer zijn dierenrechten prachtig, maar niet genoeg. Het zijn ‘negatieve’ rechten: bijvoorbeeld het recht om niet gedood of opgegeten te worden. Dat dieren niet politiek vertegenwoordigd zijn, komt volgens haar neer op ‘institutioneel geweld’ tegen intelligente wezens, vergelijkbaar met dat andere institutionele geweld dat mensen niet als zodanig herkennen: het opeten van dieren. Zo, die zit.

Waar Meijer iets minder goed uitkomt, is het hoe. Ze vindt het ontoereikend als mensen louter de belangen van dieren meewegen in de besluitvorming; dan zouden dieren immers nog steeds als een soort onderklasse worden behandeld. Maar waar ze stelt dat mens en dier elkaar meer ruimte moeten geven, blijft haar betoog wat abstract.

Niettemin levert ze een uiterst nuttige filosofische bijdrage aan een debat dat de komende tijd nog veel vaker gevoerd zal worden. Meijers punt is niet dat we dieren als mensen moeten zien. Haar punt is dat mensen dieren zijn. Geen nieuw idee, maar hoognodig dat het weer eens onder de aandacht wordt gebracht.

Back to top