Hieronder vindt u antwoorden op praktische vragen rondom Covid-19 Corona virus

Praktische vragen rondom het COVID-19 Corona virus
Natuurlijk is het in deze tijden van groot belang dat we veilig blijven reizen. Voor de reizen die in 2022 gepland staan, geldt dat wij natuurlijk alleen zullen reizen indien de omstandigheden dat toelaten. De ontwikkelingen rondom het virus gaan nog altijd razendsnel en dit vergt dus flexibiliteit, van ons maar ook van u als deelnemer. Hieronder hebben wij een aantal vragen op een rij gezet en verschillende websites weergegeven waarop nadere informatie te vinden is.

Voorafgaand aan uw boeking
U dient zich bewust te zijn van een aantal zaken i.v.m. het COVID-19 Corona virus. Aangezien de ontwikkelingen per dag kunnen wijzigen is het van belang dat u goed op de hoogte bent en blijft.
Leest u voordat u boekt s.v.p. goed de ANVR Voorwaarden na en de informatie op de verschillende websites die wij hieronder aanduiden.

Wilt u het reisadvies voor een bepaalde bestemming volgen? Kijk dan op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de Rijksoverheid en de ANVR. De app van Buitenlandse Zaken kunt u installeren waardoor u op de hoogte gehouden wordt van veranderingen in de aanduiding van de kleuren voor een land.

Corona en Verzekeringen
Zeker in deze tijden is het van belang dat u goed op de hoogte bent van de voorwaarden van uw reis-en/of annuleringsverzekering. We verzoeken u dringend voor boeking bij uw eigen verzekeringsmaatschappij te controleren welke voorwaarden gelden met betrekking tot Corona Covid-19. Let wel, de voorwaarden kunnen per verzekeringsmaatschappij verschillen en zijn aan veranderingen onderhevig.

Pied à Terre Reizen werkt samen met de Europeesche Verzekeringen. Voor vragen met betrekking tot het Covid-19 virus en de reis- en annuleringsverzekering van de Europeesche Verzekeringen klikt u hier.
Pied à Terre Reizen doet geen bindende uitspraken over polisvoorwaarden en de dekking vanuit verzekeringsmaatschappijen.


Voorwaarden voor deelname aan een reis
De voorwaarden voor deelname aan een reis zijn aan veranderingen onderhevig. Pied à Terre Reizen zal altijd de lokale voorwaarden hanteren en de deelnemers daarvan op de hoogte stellen, maar de uiteindelijjke verantwoordelijkheid ligt bij de deelnemer.

Momenteel geldt de maatregel dat indien u als reiziger op de dag van vertrek een van de volgende klachten heeft, u niet mee op reis kunt:
– neusverkoudheid of loopneus
– niezen
– keelpijn
– (lichte) hoest
– benauwdheid
– verhoging of koorts (vanaf 38 °C)


Hoe besluit Pied à Terre Reizen of een reis doorgang kan vinden?
We gaan er van uit in 2022 onze reizen weer op een verantwoorde manier te kunnen uitvoeren. In deze nieuwe situatie zullen we ons houden aan de richtlijnen van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, de ANVR en het RIVM. Daarnaast worden natuurlijk de maatregelen zoals die gelden op de verschillende bestemmingen in acht genomen.
We voeren onze groepsreizen alleen uit indien het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken dat toelaat, d.w.z. bij kleurcode ‘geel’ of ‘groen’. Kijkt u hier voor de toelichting op deze kleurcodes.


Welke maatregelen neemt Pied à Terre Reizen tijdens de reis?
Pied à Terre Reizen zal er in samenwerking met hoteliers, busbedrijven, luchtvaartmaatschappijen en de lokale vertegenwoordigers alles aan doen om ervoor te zorgen dat zowel de deelnemers als begeleiders en sprekers verantwoord kunnen reizen. Pied à Terre Reizen kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele tekortkomingen veroorzaakt door derden. Ook als door derden eisen aangescherpt worden tijdens een reis kan Pied à Terre Reizen hiervoor niet aansprakelijk gesteld worden.

De maatregelen kunnen per reis verschillen en deze sturen wij u toe bij de reisinformatie. Deze kan tot het laatste moment worden aangepast, afhankelijk van de omstandigheden.

De reis per vliegtuig
De specifieke coronarichtlijnen die gelden tijdens een vliegreis kunnen variëren. Wij brengen u voor vertrek op de hoogte van de meest actuele hygiëne- en gedragsregels.


Wat gebeurt er als tijdens mijn reis de plaatselijke kleurcode door het Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt gewijzigd in ‘oranje’?
Indien tijdens de reis de kleurcode van de plaats van bestemming verandert in ‘oranje’ of ‘rood’ dan zal Pied à Terre Reizen afhankelijk van de omstandigheden het programma aanpassen dan wel de groep repatriëren. We raden u aan vooraf bij uw eigen verzekeringsmaatschappij te controleren welke voorwaarden in deze gevallen worden gehanteerd.

Wat gebeurt er als ik geweigerd word in bus, vliegtuig of tijdens een bootreis als bij controle blijkt dat ik niet voldoe aan de gestelde gezondheidsmaatregelen?

U als reiziger bent verantwoordelijk voor het opvolgen van en voldoen aan de juiste eisen en maatregelen. Als u geweigerd wordt door bijvoorbeeld de luchtvaartmaatschappij of ter plaatse in het hotel dan zijn de kosten van het niet kunnen maken van de reis voor u als reiziger. Of u daarvoor een beroep kunt doen op uw reis- en annuleringsverzekering hangt af van de polisvoorwaarden van de verzekeringsmaatschappij.

Als ik op de bestemming met een groen- of geelgekleurd reisadvies aankom en ik word in verband gebracht met corona (mijn gezondheidsverklaring is niet juist, ik word getest en blijk koorts te hebben, ik moet in quarantaine…), wie betaalt dan de extra kosten?
U als reiziger bent verantwoordelijk voor het opvolgen van en voldoen aan de juiste eisen en maatregelen. Dus ook voor het hebben van de juiste documenten om een land binnen te komen. En u bent verantwoordelijk voor uw persoonlijke (gezondheids-)situatie. Extra kosten zijn voor uw eigen rekening. Of u daarvoor een beroep kunt doen op uw reis- en annuleringsverzekering hangt af van de polisvoorwaarden van de verzekeringsmaatschappij.


Wie betaalt mijn terugreis als vanwege corona er ineens beperkende maatregelen gaan gelden op onze bestemming?
Hierover valt op voorhand niet eenduidig iets te zeggen. Pied à Terre Reizen zal er alles aan doen deelnemers bij te staan in een dergelijke situatie, maar elke situatie kent nu eenmaal zijn eigen dynamiek.

Wie draagt het risico als toch niet het gehele programma zoals beloofd uitgevoerd kan worden?
Programmaonderdelen en -volgorde zijn altijd onder voorbehoud. Mocht de situatie ter plaatse wijzigen dan zullen wij trachten het programma overeenkomstig publicatie uit te voeren, waarbij wij rekenen op flexibiliteit van de deelnemer.

Kunnen wij ons geld terugkrijgen voor de niet genoten reisdagen?
Nee, dat is niet mogelijk tenzij u hiervoor een annuleringsverzekering hebt afgesloten waar expliciet in de voorwaarden genoemd wordt dat niet-genoten reisdagen vergoed worden.

Vergoedt het Calamiteitenfonds mijn annuleringskosten als ik annuleer uit angst voor het Corona-virus of als mijn reis eerder moet worden afgebroken i.v.m. nieuwe maatregelen?
Nee, het Calamiteitenfonds biedt in het geheel geen dekking voor ziekten of epidemieën.

Mijn reis gaat tot nader order door. Moet ik mijn aanbetaling of restantbetaling doen?
Ja, zolang een reis niet geannuleerd is, blijven de betalingsverplichtingen voor de reiziger van kracht. Dat betekent dat een aanbetaling of restantbetaling binnen de gestelde betaaltermijnen voldaan moet worden.

Ik wil zelf mijn geboekte reis annuleren. Wat nu?
Wanneer u zelf besluit uw reis te annuleren, gelden onze reguliere annuleervoorwaarden zoals vermeld bij de reis. Graag ontvangen we van u dan een schriftelijke annulering. Als u een annuleringsverzekering heeft afgesloten, bepaalt uw verzekeringsmaatschappij of u de annuleringskosten vergoed krijgt.


Pied à Terre Reizen annuleert mijn reis vanwege Corona op de bestemming – wat nu?
Wij zullen trachten een nieuwe datum te kiezen voor eenzelfde reis. Indien u verhinderd bent op de nieuwe datum of u wil/kan niet meer deelnemen dan retourneren wij de door u betaalde reisgelden.

Back to top