In 1934 werd het paneel De Rechtvaardige Rechters uit het beroemde altaarstuk van Van Eyck, De Aanbidding van het Lam Gods, gestolen uit de kathedraal van Gent. Het werd nooit teruggevonden. In zijn boek De grootste kunstroof uit de geschiedenis, tekent Karl Hammer het verbazingwekkende verhaal op van Tom R., een kunsthistoricus die tijdens de Tweede Wereldoorlog spionageactiviteiten verrichtte voor de CIA en MI5 om erachter te komen waarom de nazi's zo geïnteresseerd waren in bepaalde (gestolen) kunstvoorwerpen. Zijn zoektocht naar het ontbrekende altaarstuk leidde tot de omvangrijke speurtocht naar de Arma Christi, de spijkers en de doornenkroon van de kruising van Jezus.
De lezer wordt meegesleurd in een nogal onbekend territorium, waarin onder andere de obsessie van Himmler voor het occulte uitgebreid aan bod komt en ook de Joodse mystiek en de realiteit van Jezus en zijn missie, de wrange waarheid over de Kathaarse ketterij en vooral de aanhoudende aantrekkingskracht van het mysterie Rennes-le-Chateau, dat in een geheel nieuw daglicht komt te staan. Al deze feiten worden ondersteund door het bijzonder nauwgezette en uitgebreide onderzoek van Tom R. naar religie, mystiek en geschiedenis.