Het licht aan het einde van de loop

Martin Michael Driessen
20,00
Op voorraad
SKU
9789028221048
Besproken in NRC
Bindwijze: Paperback
Levertijd 1-2 werkdagen Verzendkosten € 2,95
  • Gratis verzending vanaf €50,-
  • Veilige en makkelijke betaalopties
  • Aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg
  • Makkelijk bestellen ook zonder account
Afbeelding vergroten
Productomschrijving
Wanneer een kogel de kamer verlaat en richting het einde van de loop jaagt, komt er een einde aan een lange periode van wachten. Eenmaal in beweging vindt hij in een fractie van een seconde zijn doel, maar tot hij wordt afgevuurd is zijn bestemming een raadsel. Wat gaat er aan dat explosieve moment vooraf? In een buitengemeen origineel en spannend boek beschrijft Martin Michael Driessen het leven van wachten en vervulling van een kogel. Vanuit het perspectief van zijn curieuze hoofdpersonage passeren verschillende mensen de revue, die allemaal als potentiële schutters dan wel als doelwit in aanmerking komen – criminelen, brave Amerikaanse huisvaders, vrouwen en kinderen. Het licht aan het einde van de loop is niet zozeer een whodunit als een who’ll do it. De beschouwingen van de verteller, die de vervulling van zijn noodlot met gemengde gevoelens tegemoetziet, zijn menselijker, melancholieker en geestiger dan je van zo’n bescheiden projectiel zou verwachten.
Meer informatie
Auteur(s)Martin Michael Driessen
ISBN9789028221048
BindwijzePaperback
Aantal pagina's96
Publicatie datum20220301
NRC Recensie3 ballen
Breedte132 mm
Hoogte212 mm
Dikte11 mm
NRC boeken recensie

Je voelt het ongeduld van de kogel…

Martin Michael Driessen De monoloog van een kogel geeft Driessen de gelegenheid om het Amerikaanse vuurwapenfetisjisme aan te kaarten, maar ook de onberekenbaarheid van de mens.

Je voelt je een beetje zo’n ouderwetse privédetective, als je de nieuwe novelle van Martin Michael Driessen (1958) leest. Want als je het boekje voor je houdt, kun je door de stencilgaten in de bovenhoeken heen kijken en zie je precies wat er gebeurt achter het boek. Het lijkt verdikkeme wel alsof iemand er een kogel doorheen heeft geschoten.

Dat is dan ook wat Het licht aan het einde van de loop biedt: het verhaal van een kogel. Daadwerkelijk, want er wordt niet óver een kogel verteld, de kogel voert zélf het woord. Een echte ‘autobiografie’, zoals de ondertitel meldt, is het weliswaar niet, maar toch, met de monoloog wordt een aardig deel van het kogelleven samengevat. Dat begint in de la van een tandarts in Miami, belandt dan in de handen van een paar criminelen en gaat vervolgens mee in de bagage van een vertaler Nederlands-Engels. En al die tijd in het gezelschap van Henry, zoals de kogel de revolver die hem af zal vuren is gaan noemen.

Vuurwapenfetisjisme
Toch? Want je kunt toch niet als kogel op aarde gezet worden en niet worden afgevuurd? Dat zou de anticlimax ten top zijn. Waar je Martin Michael Driessen, die eerder onder andere de roman De pelikaan schreef en de met een ECI Literatuurprijs onderscheiden verhalenbundel Rivieren afleverde, sowieso mee moet complimenteren is dat hij je een kleine honderd pagina’s lang het ongeduld van de kogel laat voelen.

En ook is Driessen alert en vindingrijk, vindt hij telkens weer de ruimte om zijn gekozen perspectief te benutten. Zo steek je van alles op over wapens en munitie, maar laat hij de kogel bijvoorbeeld ook beweren dat hij zichzelf als ‘een soort volksvertegenwoordiger’ ziet: ik kan er zijn, hier in een nachtkastje in Miami, omdat de Amerikaanse kiezer dat toestond. Het is een interessante invalshoek op het vuurwapenfetisjisme van de VS. Hij is eigenlijk een spiegel, de kogel. Dat hij geproduceerd is en dat hij als gevolg daarvan teweeg wil brengen waar hij voor geproduceerd is, daar spreekt zoiets als de wil van de mens uit, van de mens uit de Amerikaanse cultuur welteverstaan.

De Nederlandse schrijver die op bezoek komt bij zijn vertaler foetert dan ook flink op het land. ‘Jullie vormen zo’n beetje de laatste primitieve samenleving die we nog kennen. De Unesco zou de VS tot werelderfgoed moeten verklaren…’

En toch draait het hier niet om drieste Amerika-haat, dat zou wat al te plat zijn. Waar het Driessen eerder om te doen lijkt, dat is zoiets als de wispelturigheid en de onberekenbaarheid van mensen in het algemeen, die veel te vaak van mening, inzicht of gemoed veranderen om zo’n definitief voorwerp als een vuurwapen te kunnen bedienen.

Mooie vorm, fijn boek, al worstelt Driessen met name in het begin van zijn verhaal wel opzichtig met de vraag wat hij de kogel wel en niet kan laten weten. Daar had wel een drupje olie bij gemogen.

29-04-2022 Sebastiaan Kort

Back to top