Onder de herfstster De Zwervertrilogie I

Knut Hamsun
21,00
Op voorraad
SKU
9789493290204
Besproken in NRC
Bindwijze: Paperback
Levertijd 1-2 werkdagen Verzendkosten € 2,95
  • Gratis verzending vanaf €50,-
  • Veilige en makkelijke betaalopties
  • Aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg
  • Makkelijk bestellen ook zonder account
Afbeelding vergroten
Productomschrijving
In de in 1906 verschenen roman Onder de herfstster keert de antiheld uit Knut Hamsuns fameuze debuut Honger terug als man van middelbare leeftijd. De stad waar hij destijds naar toe is getrokken, is hem welgezind geweest. Hij is nu ogenschijnlijk een in de wereld geslaagd man. Maar er knaagt een andere honger, de honger naar ‘het land en de eenzaamheid waar ik vandaan kom’.

Hij ontvlucht de stad en wordt weer zwerver. Hij slaapt op hooizolders, trekt van boerderij naar boerderij om te werken en lijkt uiteindelijk de rust te vinden die hij zozeer zoekt. Intense natuurervaringen worden zijn deel in het reinigende bad van rust en natuur. En toch blijft de man onder de herfstster een gespleten mens. Hij raakt verstrikt in diverse liefdesaffaires, en zijn allesbeheersende liefde voor mevrouw Falkenberg brengt hem uiteindelijk ontredderd weer terug naar de stad.

Knut Hamsun (1859-1952) brak in 1890 door met zijn roman Honger (Oevers, 2022). Het was het begin van een lange, productieve literaire carrière, die in 1920 werd bekroond met de Nobelprijs voor Literatuur voor Hoe het groeide (verschijnt in 2024 bij Oevers).

Over Honger:
‘Een klein wonder blijft het, om zo omver te worden geblazen door een boek dat 132 jaar geleden voor het eerst van de persen rolde.’
- NRC (5 sterren)

'Knut Hamsun schreef een verbluffend portret van een schrijver die tot waanzin wordt gedreven. Honger is een indringend literair zelfportret, dat ook vandaag de dag nog zeggingskracht heeft. Het werk, dat in 1890 verscheen, had een ongekend grote invloed.'
- De Volkskrant (5 sterren)
Meer informatie
Auteur(s)Knut Hamsun
ISBN9789493290204
BindwijzePaperback
Aantal pagina's144
Publicatie datum20230112
NRC Recensie3 ballen
Breedte126 mm
Hoogte199 mm
Dikte14 mm
NRC boeken recensie

Een van de grepen waar de Noor Knut Hamsun (1859-1952), een van de meest invloedrijke schrijvers van de 19de en vorige eeuw, patent op had was het opnieuw laten beginnen van zijn personages, alsof ze niet twintig of vijftig jaar geleden geboren waren, maar gisteren. Zo draait het geweldige Mysteriën (1892) om een man die op zekere dag een dorpsgemeenschap betreedt, maar die door die gemeenschap met argusogen wordt bekeken omdat maar niet duidelijk wordt waar hij vandaan komt of wat het doel van zijn komst is. Er gewoon maar een beetje zijn is verdacht.

Ook in Onder de herfstster (1906), een werk uit het midden van Hamsuns uiterst lange schrijfcarrière, is er sprake van zo’n herstart. De verteller is een man van middelbare leeftijd die de stad achter zich heeft gelaten omdat hij weer op het platteland wil gaan wonen – het platteland waar hij zijn jeugd doorbracht. Wie de man is of wat zijn achtergrond is, erg veel laat Hamsun er niet over los, misschien wel omdat hij zijn (autobiografisch geïnspireerde?) held een beetje tegemoet wil komen in diens wens een man zonder verleden te zijn. Als de verteller een praatje aanknoopt met iemand die hij nog van vroeger kent, merkt deze op dat hij wel weet dat de verteller de afgelopen jaren ‘een hele piet is geworden’. En dat is het dan. Ook in de rest van de vertelling amper opmerkingen over het verleden.

Terug naar de eenvoud

Terug naar het platteland betekent ook terug naar de eenvoud. De verteller komt aan de kost als een soort manusje-van-alles, aankloppend bij boerderijen en dan, in ruil voor kost en inwoning, bijvoorbeeld een waterleiding aanleggend of een partij bomen omhakkend. Een groot deel van zijn reis brengt hij door met ene Falkenberg, een man met wie hij soms ruziet en dan weer op een roerende, bijna kinderlijke manier vrede sluit. ‘Op de terugweg begonnen we wijn te drinken en te bazelen; Falkenberg was nog steeds jaloers. Daarop koos ik de schelp uit die ik nodig had, brak hem los en gaf hem het kistje. Toen waren we weer vrienden.’

Eenvoud, dat is waar Hamsun in dit eerste deel van een trilogie naar op zoek is. Naar het leiden van het overzichtelijke leven van een landman, in plaats van onderworpen te zijn aan de grillen van een stedelijk leven, zoals gedocumenteerd in Honger, dat gezien kan worden als een voorloper van dit boek. Onder de herfstster, vloeiend vertaald door Marianne Molenaar, is een tastend boek. De heftigheid van Hamsuns vroege werk is verdwenen en van bijvoorbeeld de razende innerlijke monologen is geen sprake meer. Maar: een rare snijboon is de verteller nog steeds. ‘Neurasthenie…’, mompelt hij af en toe in zichzelf, alsof ook de relatieve rust van het landelijke leven zijn zenuwen zo nu en dan in lichterlaaie zet.

Het zijn dit soort eigenaardigheden die van Hamsun zo’n onweerstaanbare schrijver maken, ook in dit toch vaak wat voortkabbelende werk. De crux zit hem in zoiets als ‘belang’. Je hebt bij Hamsun standaard te maken met mensen die de hoofdzaken des levens maar bijzaken lijken te vinden en die dan weer enorm veel waarde hechten aan dingen die de rest geen biet interesseert. Zo wordt er voor de duur van een roman naarstig op de grond gezocht naar een of ander lullig decoratief stuk voor een pijp, maar is het prima als iemand er met een uitvinding (een soort automatische zaag) vandoor gaat en daar waarschijnlijk miljoenen aan gaat verdienen. Het is mogelijk, lijkt Hamsun te zeggen: vrij zijn.

Back to top