Ry Cooder

Wouter Bulckaert
24,90
Op voorraad
SKU
9789462670891
Besproken in NRC
Bindwijze: Paperback / softback
Levertijd 1-2 werkdagen Verzendkosten € 2,95
  • Gratis verzending vanaf €50,-
  • Veilige en makkelijke betaalopties
  • Aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg
  • Makkelijk bestellen ook zonder account
Afbeelding vergroten
Productomschrijving
Kent u Ry Cooder? Amerikaanse gitarist en songschrijver. Maatschappijkritische verhalenverteller en hedendaagse Woody Guthrie. Verkocht met Buena Vista Social Club negen miljoen platen. Won zes Grammy's voor evenzoveel albums. Hielp met zijn trendsettende soundtrack Wim Wenders' film Paris, Texas aan een Gouden Palm in Cannes. Keith Richards vertelt over die Cooder: 'Ik heb gepikt van die man wat ik maar kon.' De Rolling Stone is lang niet de enige. En toch blijft Ry Cooder bij het grote publiek een nobele onbekende. Met deze allereerste biografie probeert muziekrecensent Wouter Bulckaert dat recht te zetten. En hoe! Ry Cooder. Meester in de schaduw is een pageturner vol scherpe dialogen, snedige anekdotes en verrassende verhalen. Een feest voor liefhebbers van Americana, film- en soundtrackfanaten, wereldmuziekaficionado's en fans van verwante artiesten als Bob Dylan, Neil Young en The Rolling Stones.
Meer informatie
Auteur(s)Wouter Bulckaert
ISBN9789462670891
BindwijzePaperback / softback
Aantal pagina's350
Publicatie datum20161231
NRC Recensie3 ballen
Breedte153 mm
Hoogte227 mm
Dikte30 mm
NRC boeken recensie

Ry Cooder was vaak de juiste man op de juiste plek. Het heeft hem niet veel roem of succes opgeleverd; een echt grote naam is hij nooit geworden. Maar hij was erbij toen The Rolling Stones een ander geluid zochten aan het eind van de jaren zestig, en hij leerde Keith Richard om zijn gitaar in een G-akkoord te stemmen. Hij stond op het podium bij een eerbetoon aan Woody Guthrie, als een van de beste uitvoerders van de Dust Bowl ballads. Hij had grote invloed op het vroege werk van Captain Beefheart, Randy Newman en Van Dyke Parks. Hij was de eerste die een album geheel digitaal opnam (en kreeg daar snel spijt van). Wim Wenders vroeg hem voor de muziek voor Paris, Texas – en imitaties van die soundtrack hebben nog jaren talrijke commercials en tv-films verrijkt waarin ook maar een stukje woestijn of auto te zien was. En, zijn grootste succes: hij produceerde de Cubaanse gelegenheidsformatie Buena Vista Social Club op een van de succesvolste wereldmuziekalbums ooit, een jaar of twintig nadat hij in Mexico en op Hawaï voor het eerst met niet-Amerikaanse klanken op zijn albums had geëxperimenteerd.

Het was allemaal niet ter meerdere eer en glorie van zichzelf, want zo beroemd als Paris, Texas of die ouwe Cubanen zijn, is hij nooit geworden. Reden voor de Belgische muziekschrijver Wouter Bulckaert om Cooder (1947), die hij een meester in de schaduw noemt, een kleine vierhonderd pagina’s in het spotlicht te zetten. En dat is iets te veel van het goede. Want Bulckaert behandelt zo ongeveer elk soloalbum in groot detail, en hoewel hij de platen met merkbare liefde beschrijft, zijn die beschrijvingen erg repetitief. Het is niet de enige keuze die hij gemaakt heeft die ongelukkig uitpakt: Bulckaert vertelt veel anekdotes in fictieve vorm, en dat maakt ze niet sterker.

Bulckaert is de veelzijdigheid van Cooder te lijf gegaan door de verschillende kanten van diens werk uit elkaar te halen. Cooder is soloartiest, sessiemuzikant, filmmuziekmaker, wereldmuziekliefhebber, protestzanger, en natuurlijk gitarist. Hij behandelt die aspecten in eigen hoofdstukken en dus springt zijn boek nogal onevenwichtig door de jaren heen. En hoewel hij wel degelijk oog heeft voor de vraag waar Cooder in zijn carrière naar op zoek is, komt hij dus bij lange na niet aan een antwoord toe.

Misschien is dat ook wel te veel gevraagd voor een muzikant die vooral in de schaduw opereert. Een hondstrouwe familieman die een hekel heeft aan promotionele activiteiten, maar die voor het bandje van zijn zoon en diens vrouw graag bereid is in de openlucht voor een radio-ontbijtshow de sterren van de hemel te spelen. Die de verdwenen wijk Chávez Ravine in Los Angeles weer tot leven roept (en Bulckaert schrijft fraai over dat late album, misschien wel een van zijn beste). Die een hekel heeft aan toeren, maar áls hij het doet, pakt hij het zo groots aan dat hij er verlies op lijdt. Een sessiemuzikant die meestal in één take de juiste partij te pakken had, waarna producers vaak om nog een paar extra takes vroegen, gewoon om nog wat langer naar Cooder te kunnen luisteren. Een protestzanger après la lettre.

Het is lastig om deze identiteiten onder een noemer te vangen. Het is Wouter Bulckaert dan ook niet gelukt. Maar wel stuurt hij de lezer met zijn enthousiasme regelmatig naar de platenkast, en dat blijft de beste plek om iemand te ontdekken die al vijftig jaar de voorkeur geeft aan de luwte als verblijfplaats.

Back to top