Tropenjazz

Henk Mak van Dijk
24,95
Op voorraad
SKU
9789083009001
Besproken in NRC
Bindwijze: Paperback / softback
Levertijd 1-2 werkdagen Verzendkosten € 2,95
  • Gratis verzending vanaf €50,-
  • Veilige en makkelijke betaalopties
  • Aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg
  • Makkelijk bestellen ook zonder account
Afbeelding vergroten
Productomschrijving
TROPENJAZZ gaat over jazz in Nederlands-Indië, vanaf de Fidgety Feet Jazz gespeeld in 1919 tot serieuze luisterjazzconcerten eind jaren dertig. TROPENJAZZ tovert de lezer een uitbundige wereld voor van vrolijke jazz, gespeeld door orkesten in alle soorten en maten: scheepsorkesten van de grote ocean liners, topensembles van overzee, bioscooporkesten, Manilla-jazz, schoolbandjes, Indo-Europese jazzorkesten en inheemse bands. Een regen van afbeeldingen, advertenties en zeldzame foto’s illustreert bands, solisten, sociëteiten, hotels, dancings, zwembaden, grammofoons en platen, Hollywood-muziekfilms en de radio. De Indische jazzwereld kent zijn schaduwenkanten: de context van de koloniale samenleving, koloniaal gedachtegoed over blanke superioriteit, discriminatie van Indo-Europese musici, economische malaise, de Japanse bezetting, naoorlogse ontreddering en een gedwongen vertrek uit Indië voor vele jazzmusici. De epiloog opent een venster op internationaal gewaardeerde Indische jongens in Nederland en jazz in Indonesië. TROPENJAZZ wil vooral een ervaring bieden, verbazen over een wervelende jazzwereld die weliswaar voorgoed verdwenen is, maar een nieuw momentum zeker verdient. Engels: TROPENJAZZ is about jazz in the Dutch East Indies, from the Fidgety Feet Jazz played in 1919 to serious listening jazz concerts in the late thirties. TROPENJAZZ conjures up an exuberant world of cheerful jazz, played by orchestras of all shapes and sizes: ship orchestras of the big ocean liners, top ensembles from overseas, cinema orchestras, Manila jazz, school bands, Indo-European jazz orchestras and indigenous bands. A rain of images, advertisements and rare photographs illustrates bands, soloists, clubs, hotels, dance halls, swimming pools, gramophones and records, Hollywood music films and radio. The Dutch East Indies jazz world also has its drawbacks: the context of a colonial society, colonial ideas about white superiority, discrimination against Eurasian musicians, economic malaise, the Japanese occupation, post-war upheaval and a forced departure from the Dutch East Indies for many jazz musicians. The epilogue opens a window on internationally acclaimed Dutch East Indies boys in the Netherlands and jazz in Indonesia. TROPENJAZZ especially wants to offer an experience, amazement by a whirling jazz world that, indeed, has disappeared for good, but certainly deserves a new momentum.
Meer informatie
Auteur(s)Henk Mak van Dijk
ISBN9789083009001
BindwijzePaperback / softback
Aantal pagina's304
Publicatie datum20190523
NRC Recensie4 ballen
Breedte240 mm
Hoogte300 mm
Dikte30 mm
NRC boeken recensie

Jazz Begin vorige eeuw brak vanuit Amerika ‘de jazz craze’ uit, ook in Nederlands-Indië. Daarover is nu een grondig, rijk geïllustreerd boek verschenen.

Dit is óók Indië, dit is Batavia in 1920: het Casino-Café opent zijn deuren en krijgt al gauw de roep een ondeugend Paradijs des Vermaaks te zijn. Het etablissement is gemodelleerd naar Amerikaanse cabarets en biedt, naast een uitgelezen keur aan cocktails, de Casino Jazz Band met buitenlandse en Indo-Europese musici en zangeressen, The Casino Girls. Tot diep in de nacht spelen ze, en ‘alle duivels uit de hel breken los’. Een journalist van Het Nieuws van den Dag voor Nederlands-Indië noteert op 7 oktober vol aversie jegens de ‘lawaai-bende’: ‘Heel het Bataviasche uitgaande publiek schijnt op het oogenblik bezig om tot den meest primitieven staat van ontwikkeling terug te vallen.’

Dit is het begin van een niet te stuiten ontwikkeling. Heel blank Nederlands-Indië is in de ban van de nieuwste muziekvorm uit Amerika. De ‘wilde jazz’ en ook de ‘lichte, prettige, beschaafde amusementskunst’ klinken, behalve in pikante clubs, ook in nette etablissementen als Hotel des Indes, Hotel der Nederlanden, sociëteit Concordia en de Planten- en Dierentuinzalen. Het is de tijd van dansmuziek, van ‘de jazz age, de jazz craze’ die na de Eerste Wereldoorlog vanuit Amerika naar Europa en verder door naar Nederlands-Indië waait. Ook de grammofoon, films, de welvaart van de blanken en de invloed van Amerika dragen bij aan de populariteit van de jazz. De Roaring Twenties doen de Eerste Wereldoorlog vergeten en razend geliefd is het cheek to cheek-dansen. Dansen op jazz is seksueel geladen.

Met de verschijning van het rijk geïllustreerde Tropenjazz. Jazz in Indië 1919/1950 van muziekhistoricus Henk Mak van Dijk (1955) is die muzikaal onstuimige tijd nauwgezet in kaart gebracht. De auteur put uit een onafzienbare stroom archieven en journalistieke bronnen. Toch is veel materiaal in de loop van de tijd verloren gegaan, helaas ook de muziek gebracht door Indonesische muzikanten. De jazz in het vroegere Indië en vooral de swingende dansfeesten onder de palmen lijkt één groot blank genotsfeest, al was er, ook door blanke fatsoensrakkers, veel verzet tegen ‘hotjazz’ en ‘kreungezang’. Zelfs in de Japanse interneringskampen was de liefde voor jazz niet tegen te houden en na de oorlog werd de jazz opnieuw populair, vooral de bebop. Geliefd was de Indo-rockband The Timor Rhythm Boys die, na migratie naar Nederland, als The Tielman Brothers de oerband van de Nederlandse rock ‘n’ roll werd.

Via de invalshoek van amusementsmuziek krijgen we een bijzondere inkijk in de Oost. Blank Indië krijgt de allure van Hollywood. De musici waren voornamelijk van Indonesische en Nederlands-Indische afkomst, dus de jazz ging door de rassen en standen heen.

Met zijn enorme kennis zou het interessant zijn geweest als Henk Mak van Dijk zich had gemengd in de hedendaagse, vaak fel gevoerde discussies over ons koloniale verleden. Uit zijn boek blijkt dat jazz óók de ontmoeting is tussen de heersende elite en de gekoloniseerde bevolking. Was er sprake van verzoening, wederzijds begrip? Of toch niet? Vragen die strikt genomen buiten Tropenjazz vallen, maar waarop je het antwoord graag zou willen weten.

Back to top