Hoe kunnen we ervoor zorgen dat scholen goede bouwplaatsen Erik Borgman
kunnen zijn voor de samenleving? Het antwoord op die vraag
heeft niemand. Maar wel staat vast dat het zonder risico’s
niet lukt. Dat maakt onderwijs tot een spannend avontuur,
zeker met een andere visie die pleit met de titel van dit boek
voor ‘De school als bouwplaats’. Theoloog Erik Borgman
draagt bouwstenen aan voor de overtuiging dat de school
een bouwplaats is voor de samenleving en dat een vrije
samenleving alleen in vrijheid kan worden opgebouwd. Vrijheid
van onderwijs betekent dan niet een noodzakelijk kwaad of
het recht om de school in beperkte mate een eigen kleur te
geven als eerst aan alle regels en eisen is voldaan. Volgens
Erik Borgman wordt de vrijheid van onderwijs juist gezien als
fundament voor een onderwijsveld waarin vanuit uiteenlopende
visies en op uiteenlopende grondslag onderwijs wordt gegeven.
Zo wordt overal gebouwd aan de samenleving van de toekomst.
En alleen zo kan die werkelijk inclusief zijn.