Je bent hier
Een meerdaagse wandeling in het Lake District, dat is wat Cleo voor zich ziet. Met een klein groepje vrienden, twee mannen en twee vrouwen. Wie weet schieten er wat vonken over, Cleo zou er geen bezwaar tegen hebben, integendeel, ze heeft haar gezelschap met zorg uitgekozen: de genodigden zijn alle vier alleenstaand. Marnie, die als thuiswerkende persklaarmaker van romans de eindjes aan elkaar probeert te knopen; Tessa, een triatlete; Conrad, een vlotte apotheker; en Michael, een stugge leraar aardrijkskunde. Zo beginnen de verwikkelingen in Je bent hier, de nieuwe roman van David Nicholls.
De triatlete komt nooit opdagen en dus zijn er voor Marnie op de wandeltocht twee vrijgezellen beschikbaar: apotheker Conrad en leraar Michael. Nou ja, beschikbaar is niet het woord, zeker als het om Michael gaat; die zondert zich liever een beetje af, hij heeft een lastige scheiding achter de rug en is sowieso niet zo sociaal. Maar vanaf het begin maakt Nicholls duidelijk dat het verhaal zal draaien om Marnie en Michael. Dus weten we meteen dat die leraar gaat ontdooien, en dat die grappige Marnie op een gegeven moment serieuze dingen zal moeten gaan zeggen. Toch?
Wij hebben onze verwachtingen, en Nicholls (1966) lost ze in, zonder al te veel grote verrassingen, maar wel op een intelligente en wervende manier. Voordat hij doorbrak met zijn derde roman, De eerste dag, werkte Nicholls als scenarist, onder andere voor de veel geroemde BBC-serie Cold Feet, dus hij weet hoe hij een verhaal moet opbouwen. Twee sympathieke hoofdpersonen die in het begin van het verhaal mijlenver van elkaar verwijderd zijn, ook al lopen ze naast elkaar, wat bijfiguren die wat dikker zijn aangezet als comic relief, een opdracht die moet worden vervuld (de meerdaagse wandeling): we kennen het, we hebben het eerder gezien, maar als het goed gedaan wordt geven we ons er toch met graagte aan over.
Nicholls hanteert zijn personages als een welwillende god en doseert zijn verhaal voorbeeldig. We moeten ons concentreren op Marnie en Michael, dus houden na drie dagen de andere wandelaars het voor gezien – en worden uit het verhaal verwijderd. Michael, ervaren langeafstandswandelaar, besluit verder te lopen, richting Noordzeekust, en Marnie sluit zich spontaan bij hem aan. Zij komt uit Londen, heeft geen enkele wandelervaring. Komen ze tijdens hun dagetappes dichter bij elkaar? Zeker komen ze tijdens hun dagetappes dichter bij elkaar. Komen we meer over hun verleden te weten? Zeker komen we meer over hun verleden te weten. En doordat ze meer diepgang krijgen, komen ze tot leven en gaan we om ze geven, of we nou willen of niet. Maar natuurlijk willen we, de spanning groeit, ze zullen elkaar vast krijgen, maar hoe dan? Op een platte, romantische manier of heeft Nicholls iets meer voor ons in petto?
Nicholls is een meester van de eenvoudige, maar geniale ingreep. Zo is het geen toeval dat Michael aardrijkskundeleraar is: zo wordt hij de deskundige die informatie kan geven over het landschap waar doorheen wordt gewandeld. De andere wandelaars kunnen dan roepen dat dat sáái is, en dat is het ook, maar ondertussen hebben wij lezers toch ook iets meegekregen van dat landschap – zonder dat we de schrijver de saaiheidsgraad gaan kwalijk nemen van alle informatie die wordt gegeven, omdat die het verwijt doorsluist naar zijn personage, de stugge aardrijkskundeleraar – en zo wordt dat verwijt functioneel voor het verhaal.
Wat ook goed werkt: het decor van het verhaal beperkt zich niet tot die wandeletappes, tegen onze verwachtingen in. Wat nog beter werkt: de rake vergelijkingen, die ervoor zorgen dat je het boek zo nu en dan grinnikend leest. Als Michael zich in zijn hotelkamer opmaakt voor een avond vol sociale contacten, ‘glimlachte hij een, twee keer experimenteel in de spiegel, zoals je de rem van een auto test voor een steile afdaling’. Dit is maar een voorbeeld uit velen. Ze maken deze roman tot een plezier om te lezen, ook al staan de verwikkelingen in een brede traditie die door Nicholls geen geweld wordt aangedaan. Het is zijn stijl die deze roman uiteindelijk uittilt boven het scenario dat er vlak onder de oppervlakte in verborgen zit.
‘Nicholls is een meester van de eenvoudige, maar geniale ingreep.’**** NRC
‘David Nicholls verrast je met zijn levendige typeringen. Zijn heerlijke observaties maken van dit verhaal een vrolijk stemmende liefdesgeschiedenis, met een liefdevolle blik op de feilbare mens.’ Trouw
‘Het genie dat ons One Day gaf, heeft weer een klassiek en grappig liefdesverhaal geschreven, dat zich afspeelt tijdens een tiendaagse wandeling. Je wordt erin meegevoerd als een blad in de wind. Heerlijk.’ Matt Haig, auteur van Middernachtbibliotheek
‘Nicholls schetst in zijn nieuwe roman Je bent hier al binnen enkele pagina’s personages met dezelfde warme menselijkheid, onzekerheid en humor als in de voorganger One Day.’ Happinez
Soms moet je verdwalen om jezelf weer terug te vinden.
Marnie is vastgelopen: ze is eenzaam, woont in een klein appartement van waaruit ze ook werkt, en het voelt alsof het leven aan haar voorbijgaat. Michaels leven werd op zijn kop gezet toen zijn vrouw hem verliet. Hij trekt zich steeds meer terug en zoekt zijn toevlucht in lange wandelingen door het Engelse landschap. Wanneer een vasthoudende gezamenlijke vriendin hen samenbrengt, en het zeer Engelse weer de plannen nog wat spannender maakt, worden de twee gedwongen elkaar beter te leren kennen op een van de mooiste wandeltochten door Engeland – van de westkust naar de oostkust. Er ontstaat een voorzichtige vriendschap, maar die komt al snel onder druk te staan door de uitdagingen van de reis.
In de pers
‘Schrijven over liefde, laat dat maar aan David Nicholls over. Hij weet als geen ander over te brengen hoe liefde er uit kan zien in verschillende levensfasen. En met welke pijn het gepaard kan gaan. De opzet van Nicholls’ nieuwste roman heeft een klassiek en overbekend schema. Des te knapper is het dat Je bent hier toch helemaal niet sleets aanvoelt. Nicholls weet te ontsnappen aan de meest clichématige valkuilen van het romantische verhaal. Bij hem zit er leven in het genre, zijn verhalen bevatten zowel een hoop humor als tragiek en hebben hoofdpersonages met wie je graag wilt vertoeven.’ Nederlands Dagblad
‘Klassiek, grappig liefdesverhaal over twee vastgelopen mensen die voorzichtig contact maken tegen het decor van een tiendaagse wandeling.’ Zin magazine
‘Je voelt op je wandelschoenen aan waar dit heengaat, maar dat is helemaal geen bezwaar. Nicholls schreef al een aantal heerlijke romans, waaronder het boek dat verfilmd werd als de Netflixhit One Day, en ook in deze romcom laat hij zien dat een uitgekauwd boy-meets-girl-verhaal in de juiste handen heerlijk smaakt.’ VPRO Gids
‘Niemand kan de details van de liefde zo goed vangen als Nicholls.’ Fictie om naar uit te kijken in 2024, The Observer
‘Een aangrijpend liefdesverhaal over eerste ontmoetingen.’ De 40 beste boeken van 2024, The Sunday Times
‘Dit is Nicholls’ beste boek sinds zijn voor de Booker Prize genomineerde Wij, ik droom nu al van een verfilming.’ Beste fictieboeken om te lezen in 2024, The Independent
ISBN | 9789089682680 |
---|---|
Aantal pagina's | 336 |
Datum van verschijning | 20240611 |
NRC Recensie | 4 |
Breedte | 140 mm |
Hoogte | 215 mm |
Dikte | 30 mm |