Laat me niet vallen
Willy Vlautins nieuwste roman, zijn vijfde, draait in feite om twee hoofdpersonen: de wat naïeve jongen Horace Hopper en de bejaarde schapenrancher Mr. Reese. Horace is als jochie door Reese en zijn vrouw in huis genomen, zij hopen dat hij de ranch zal overnemen. De verhouding tussen meneer Reese en de jongen is van een dermate liefdevolle intensiteit dat de geoefende lezer welhaast móet denken: wat zal dit godsgruwelijk misgaan. Dat doet het ook, zij het op een andere manier dan verwacht.
Horace heeft namelijk een droom: hij wil profbokser worden. Daarvoor moet hij naar Mexico want daar wordt het hardst gebokst. Hij kan, met zijn half-Indiaanse afkomst, ook voor Mexicaan doorgaan, heeft zelfs de boksersnaam Hector Hidalgo al aangenomen, maar met zijn pogingen Spaans te leren wil het maar niet vlotten. En met die bokscarrière, na hoopvolle ouvertures, ook niet.
In al Vlautins romans valt zijn voorkeur voor outcasts op. Maar nog opvallender is zijn alles doordringende gevoel van mededogen voor zijn personages. En dat maakt de affectie tussen Horace en zijn pleegouders overtuigend geloofwaardig, zoals ook diens eigen standvastigheid, de klappen die hij (ook letterlijk) incasseert niettegenstaande. In dat opzicht doet Vlautins werk, meer nog dan aan de in zijn verband het vaakst genoemde John Steinbeck en zijn eigen favoriete muzikant Tom Waits, denken aan zanger/gitarist Bruce Springsteen, wiens werk ook wordt gekenmerkt door sociale betrokkenheid zonder uitzichtloos en hopeloos te klinken.
Die verwijzingen naar populaire cultuur zijn er niet met de haren bijgesleept. Op de laatste cd van de band Richmond Fontaine, inmiddels opgeheven, staat een nummer getiteld Don’t skip out on me, toevallig ook de oorspronkelijke titel van het onderhavige boek. Hoewel, toevallig? Nee, want de bandleider is Willy Vlautin, ook de auteur van Laat me niet vallen. De tekst van het nummer refereert zijdelings aan de thematiek van het boek, maar muziek en literatuur vloeien intrigerend in elkaar over.
‘Dit is een boek over eenzaamheid’ liet Vlautin zelf in een interview weten en het is niet moeilijk te zien wat hij bedoelt. Horace weet dat er in de bokswereld geen plaats is voor allianties en kiest zelf, met al zijn twijfels, voor een eenzaam bestaan in de marge. En hoewel het huwelijk tussen de Reeses goed te noemen is, is meneer Reese in toenemende mate ook op zichzelf aangewezen naarmate de signalen dat zijn vrouw aan het dementeren is toenemen. Net als in zijn vorige boeken weet Vlautin (1967) dat overheersende gevoel van isolement knap te illustreren met wat in filmscenario’s set-scenes heten: vignetten met verhalen van passanten, die geen consequentie hebben voor het verloop van het verhaal, maar voor boeiende accenten zorgen.
Niet lang geleden zou voor het werk van Willy Vlautin de term ‘dirty realism’ zijn gebruikt, en met zijn voorkeur voor wat grauwe onderwerpen en zijn droge stijl lijkt hij inderdaad schatplichtig aan schrijvers als Raymond Carver. In het huidige Amerika kan dat ‘dirty’ er best af en is het tot alledaags realisme geworden. Dit boek is alle media-aandacht meer dan waard. En dan te bedenken dat het niet eens Vlautins beste is.
Een intense roman die zich afspeelt in het desolate Nevada en het gewelddadige Mexico
Is het altijd goed om jeugddromen na te jagen?
Horace Hopper is een gevoelige jongen die op de Little Reese Ranch woont, kilometers van de bewoonde wereld. Als tiener werd hij in huis genomen door Mr en Mrs Reese, die nu in de zeventig zijn. De gezondheid van Mr Reese gaat steeds verder achteruit en zijn wens is dat Horace de ranch overneemt. Maar Horace verlangt ernaar professioneel bokser te worden en weet dat hij de ranch moet verlaten om zijn droom waar te maken.
We volgen Horace op een avontuurlijke reis door de ruige bergen van Nevada tot in de brute wereld van het Mexicaanse bokscircuit. Daar doet zijn naïviteit hem in moeilijkheden belanden – hij trekt louche figuren aan die gretig misbruik maken van zijn verlangens. Gaandeweg moet Horace leren zijn gevechten met moed en kracht te doorstaan – en niet alleen in de boksring.
De pers over Vrij
‘Willy Vlautin is een meester in het beschrijven van de Amerikaanse Midwest. Hij greep me flink bij mijn kladden: zo kun je dus ook schrijven.’ De Groene Amsterdammer
'Willy Vlautin probeert niet, Willy Vlautin glorieert. In eenvoudige taal, maar ook met meanderende zinnen, beschrijft Vlautin kleine momenten van ietsje meer menselijkheid.’ Vrij Nederland
‘Vlautin slaagt erin, als een moderne John Steinbeck, om de hoop die de mensen koesteren onder woorden te brengen.’ VPRO Boeken
‘Een van de interessantste Amerikaanse auteurs van dit moment.’ Tubantia
‘Het prachtige van Vrij zit ’m in Vlautins meedogenloze, krachtige manier van schrijven. De personages zijn van een wonderbaarlijk realisme.’ The Times
ISBN | 9789029092180 |
---|---|
Aantal pagina's | 304 |
Datum van verschijning | 20180110 |
NRC Recensie | 4 |
Breedte | 147 mm |
Hoogte | 218 mm |
Dikte | 33 mm |