Jaynie Anderson, Andrea Bayes
Titian's hidden double portrait
NRC Recensie
€ 39,95
Levertijd 1-2 werkdagen Verzendkosten € 2,95
Omschrijving
Al in zijn eigen tijd was de status van
de Venetiaanse schilder Titiaan (1488-
1576) legendarisch. Hij werkte op de
grens tussen de renaissance en de barok
en werd vereerd op gelijke voet met de
groten der aarde. Zijn picturale stijl,
buitengewone kleurgebruik en virtuoze
techniek waren en zijn nog steeds een
onuitputtelijke inspiratiebron voor
generaties kunstenaars. Onder meer
Rubens en Van Dyck hadden een grote
bewondering voor Titiaans werk en
bestudeerden het uitvoerig.
Portret van een dame en haar dochter
is wellicht een van de fascinerendste
werken van Titiaan. Hij begon aan
het wonderbaarlijke schilderij in het
midden van de zestiende eeuw, maar
stierf voor hij het kon afwerken.
Deze verbeelding van de relatie tussen
een moeder en haar kind is ongeëvenaard.
Ondanks de monumentaliteit
van het schilderij is de blik waarmee de
dochter haar moeder aankijkt wellicht
een van de tederste uit de hele kunstgeschiedenis.
De identiteit van de
geportretteerden is onzeker, maar
sommige kunsthistorici beweren dat
Titiaan een portret maakte van zijn
minnares, Milia, en hun buitenechtelijke
dochter, Emilia.
Het schilderij beleefde van bij zijn
ontstaan een wonderbaarlijke geschiedenis.
Zijn omzwervingen beginnen in
Venetië, waarna het werk passeert bij
de Russische tsaren en dan via Parijs
in Londen terechtkomt, waar het op
miraculeuze wijze de bombardementen
van de Tweede Wereldoorlog overleeft.
Vandaag is het na een twintig jaar
durende restauratie weer volledig in ere
hersteld.
Met essays van topkunsthistorici
als Andrea Bayer (The Metropolitan
Museum of Art, New York), Jaynie
Anderson (University of Melbourne),
Larry Keith (National Gallery, Londen)
en Irina Artemieva (Hermitage, Sint-
Petersburg).
Portret van een dame met haar dochter
wordt een hoogtepunt in de tentoonstelling
From Titian to Rubens –
Masterpieces from Flemish Collections
in het Palazzo Ducale in Venetië
(5 september 2019 – 1 maart 2020),
een samenwerking tussen Fondazione
Musei Civici di Venezia (MUVE) en
het Rubenshuis in Antwerpen.
TOPWERK VAN TITIAAN
ONTLEED
DOOR SPECIALISTEN
22 HANNIBAL — BEELDENDE KUNST
de Venetiaanse schilder Titiaan (1488-
1576) legendarisch. Hij werkte op de
grens tussen de renaissance en de barok
en werd vereerd op gelijke voet met de
groten der aarde. Zijn picturale stijl,
buitengewone kleurgebruik en virtuoze
techniek waren en zijn nog steeds een
onuitputtelijke inspiratiebron voor
generaties kunstenaars. Onder meer
Rubens en Van Dyck hadden een grote
bewondering voor Titiaans werk en
bestudeerden het uitvoerig.
Portret van een dame en haar dochter
is wellicht een van de fascinerendste
werken van Titiaan. Hij begon aan
het wonderbaarlijke schilderij in het
midden van de zestiende eeuw, maar
stierf voor hij het kon afwerken.
Deze verbeelding van de relatie tussen
een moeder en haar kind is ongeëvenaard.
Ondanks de monumentaliteit
van het schilderij is de blik waarmee de
dochter haar moeder aankijkt wellicht
een van de tederste uit de hele kunstgeschiedenis.
De identiteit van de
geportretteerden is onzeker, maar
sommige kunsthistorici beweren dat
Titiaan een portret maakte van zijn
minnares, Milia, en hun buitenechtelijke
dochter, Emilia.
Het schilderij beleefde van bij zijn
ontstaan een wonderbaarlijke geschiedenis.
Zijn omzwervingen beginnen in
Venetië, waarna het werk passeert bij
de Russische tsaren en dan via Parijs
in Londen terechtkomt, waar het op
miraculeuze wijze de bombardementen
van de Tweede Wereldoorlog overleeft.
Vandaag is het na een twintig jaar
durende restauratie weer volledig in ere
hersteld.
Met essays van topkunsthistorici
als Andrea Bayer (The Metropolitan
Museum of Art, New York), Jaynie
Anderson (University of Melbourne),
Larry Keith (National Gallery, Londen)
en Irina Artemieva (Hermitage, Sint-
Petersburg).
Portret van een dame met haar dochter
wordt een hoogtepunt in de tentoonstelling
From Titian to Rubens –
Masterpieces from Flemish Collections
in het Palazzo Ducale in Venetië
(5 september 2019 – 1 maart 2020),
een samenwerking tussen Fondazione
Musei Civici di Venezia (MUVE) en
het Rubenshuis in Antwerpen.
TOPWERK VAN TITIAAN
ONTLEED
DOOR SPECIALISTEN
22 HANNIBAL — BEELDENDE KUNST
Meer informatie
ISBN | 9789463887007 |
---|---|
Aantal pagina's | 157 |
Datum van verschijning | 20190819 |
Breedte | 232 mm |
Hoogte | 291 mm |
Dikte | 18 mm |
Ontvang als eerste bericht over de meest exclusieve aanbiedingen
Bedankt, je bent nu ingeschreven!
Je bent al ingeschreven met dit
e-mailadres