Daniel Koep, Stephan Berg
Walter Swennen
NRC Recensie
€ 39,95
Levertijd 1-2 werkdagen Verzendkosten € 2,95
Omschrijving
Publicatie bij de grote restrospectieve van kunstenaar Walter Swennen
De in Brussel geboren Walter Swennen (1946) is schilder. Net als anderen van zijn generatie benadert en verkent hij het medium opnieuw door principes uit andere disciplines toe te passen.
Het werk van Swennen daagt de kijker steeds opnieuw uit. Zijn schilderijen vragen erom langzaam en aandachtig bekeken te worden. Onder de lagen verf schuilt vaak een slagveld van aanzetten, correcties, woorden en boodschappen. Doordat zijn Nederlandstalige familie plots Frans begon te spreken toen hij vijf was, maken taalspelletjes integraal deel uit van zijn kunst. Een schilderij van Walter Swennen is niet alleen een resultaat maar ook een proces. We registreren de afgelegde weg naar het uiteindelijk ‘zichtbare’ beeld. Een belangrijke constante is het plezier dat hij aan het gevecht met de verf beleeft. Non-conformist als hij is, schildert Swennen op alles: van doek over hout tot afgedankte kampeertafels, fornuizen en wasmachines.
De lange en veelzijdige carrière van Walter Swennen verdient erkenning bij het grote publiek om zijn doorgedreven non-conformisme en de invloed die hij nog steeds op jonge kunstenaars uitoefent. Swennen wordt vertegenwoordigd door de Brusselse galerie Xavier Hufkens en de New Yorkse galerie Gladstone, en won de prestigieuze Ultima-carrièreprijs voor beeldende kunst 2019. Zijn werk bevindt zich in tal van museumcollecties.
Dit boek biedt een prachtig overzicht van zijn oeuvre en is de catalogus bij een internationale solotentoonstelling die van start gaat in Kunstmuseum Bonn (van 3 juni tot 29 augustus 2021) en nadien doorreist naar Kunstmuseum Den Haag (van 2 oktober 2021 tot 9 januari 2022) en Kunst Museum Winterthur (van 29 januari tot 24 april 2022).
Met tekstbijdragen van Stephan Berg, Konrad Bitterli en Daniel Koep.
De in Brussel geboren Walter Swennen (1946) is schilder. Net als anderen van zijn generatie benadert en verkent hij het medium opnieuw door principes uit andere disciplines toe te passen.
Het werk van Swennen daagt de kijker steeds opnieuw uit. Zijn schilderijen vragen erom langzaam en aandachtig bekeken te worden. Onder de lagen verf schuilt vaak een slagveld van aanzetten, correcties, woorden en boodschappen. Doordat zijn Nederlandstalige familie plots Frans begon te spreken toen hij vijf was, maken taalspelletjes integraal deel uit van zijn kunst. Een schilderij van Walter Swennen is niet alleen een resultaat maar ook een proces. We registreren de afgelegde weg naar het uiteindelijk ‘zichtbare’ beeld. Een belangrijke constante is het plezier dat hij aan het gevecht met de verf beleeft. Non-conformist als hij is, schildert Swennen op alles: van doek over hout tot afgedankte kampeertafels, fornuizen en wasmachines.
De lange en veelzijdige carrière van Walter Swennen verdient erkenning bij het grote publiek om zijn doorgedreven non-conformisme en de invloed die hij nog steeds op jonge kunstenaars uitoefent. Swennen wordt vertegenwoordigd door de Brusselse galerie Xavier Hufkens en de New Yorkse galerie Gladstone, en won de prestigieuze Ultima-carrièreprijs voor beeldende kunst 2019. Zijn werk bevindt zich in tal van museumcollecties.
Dit boek biedt een prachtig overzicht van zijn oeuvre en is de catalogus bij een internationale solotentoonstelling die van start gaat in Kunstmuseum Bonn (van 3 juni tot 29 augustus 2021) en nadien doorreist naar Kunstmuseum Den Haag (van 2 oktober 2021 tot 9 januari 2022) en Kunst Museum Winterthur (van 29 januari tot 24 april 2022).
Met tekstbijdragen van Stephan Berg, Konrad Bitterli en Daniel Koep.
Meer informatie
ISBN | 9789463887649 |
---|---|
Aantal pagina's | 176 |
Datum van verschijning | 20210308 |
Breedte | 247 mm |
Hoogte | 321 mm |
Dikte | 23 mm |
Bijlage
Inkijkexemplaar.pdf (5.05 MB)
Ontvang als eerste bericht over de meest exclusieve aanbiedingen
Bedankt, je bent nu ingeschreven!
Je bent al ingeschreven met dit
e-mailadres