Duizend ogen

Samanta Schweblin
22,99
Op voorraad
SKU
9789493169227
Besproken in NRC
Bindwijze: Paperback / softback
Levertijd 1-2 werkdagen Verzendkosten € 2,95
  • Gratis verzending vanaf €50,-
  • Veilige en makkelijke betaalopties
  • Aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg
  • Makkelijk bestellen ook zonder account
Afbeelding vergroten
Productomschrijving
Kentukis zijn de nieuwste rage. Overal ter wereld schaffen mensen ze aan, een beetje knullig gefabriceerde panda’s, draakjes of kraaien, surrogaathuisdieren die gezelschap betekenen. De koper beslist welke kentuki hij koopt, maar hij weet niet wie degene is die het via software op afstand bestuurt en meekijkt. Alsof je een zwijgende vreemdeling uitnodigt bij je te komen wonen. Voor Alina betekent het troost na een mislukte relatie; Emilia mist haar geëmigreerde zoon, maar heeft via de kentuki van een jonge vrouw toch het idee van huiselijkheid en contact; Enzo koopt een kentuki voor zijn zoontje maar ontwikkelt er zelf een band mee. Twaalf personages over de hele wereld voert Schweblin ten tonele. Gevaar van oversharing en voyeurisme in onze tijd van social media worden met Schweblins kenmerkende touch of horror subtiel en overtuigend beschreven, maar het is de manier waarop ze de bijna pijnlijke kwetsbaarheid en hoop van haar personages beschrijft, die ronduit indrukwekkend is. 'Net als Mohsin Hamid’s Exit West , waarin magische deuren fungeren als ontsnapping uit conflictzones, gaat Duizend ogen heel erg over verbondenheid en empathie in een geglobaliseerde wereld.’ – THE GUARDIAN 'Een klein boek zo breed en ambitieus als een epische roman.' – THE NEW YORK TIMES Samanta Schweblin (1978, Buenos Aires) studeerde aan de film- en televisieacademie. Haar romans Gif en Duizend ogen, en haar verhalenbundel Een mond vol vogels stonden alle drie op de long- of shortlist van de Inter national Man Booker Prize. Korte verhalen van haar hand zijn onder andere gepubliceerd in The New Yorker en Harper’s. Ze is al veelvuldig gelauwerd voor haar bescheiden, prachtige oeuvre, onder andere met de Shirley Jackson Award.
Meer informatie
Auteur(s)Samanta Schweblin
ISBN9789493169227
Aantal pagina's224
Datum van verschijning20201026
NRC Recensie4 ballen
Breedte126 mm
Hoogte206 mm
Dikte25 mm
NRC boeken recensie

Eindeloos gluren in elkaars leven

Samanta Schweblin Je hebt er één of bent er één: de mechanische knuffels met camera-ogen werpen licht op onze dubbelzinnige houding tegenover privacy.

Wie herinnert zich de Furby nog, razend populair in de jaren negentig? De naargeestige knuffelrobots van weleer krijgen een update in de nieuwe, speculatieve roman van de Argentijnse Samanta Schweblin (1978). In Duizend ogen is de wereld in de ban van ‘kentuki’s’: mechanisch bewegende, rijdende knuffels in de vorm van panda’s, kraaien, konijntjes of draken. De ogen zijn camera’s, en het beest wordt bestuurd door een onbekend persoon ergens anders op de wereld. Óf je koopt er een, of je bént er een. En in tegenstelling tot de eeuwig reïncarnerende Furby krijg je van de kentuki maar één kans. Verspeel je de welwillendheid en verbreekt een van beiden de verbinding, dan is het dure speeltje voorgoed dood.

De vertelling, meer een vervlochten verhalenbundel dan een roman, springt tussen twaalf personages heen en weer. We lezen over de Peruaanse Emilia, een oude vrouw die van haar zoon in Hongkong de toegangscode tot een konijntje in het Duitse stadje Erfurt krijgt. De jonge Marvin uit Antigua heeft geen moeder meer en verliest zich in zijn tweede leven als anarchistische draak in Noorwegen, op zoek naar echte sneeuw. De Mexicaanse Alina koopt uit verveling een kraai, terwijl haar partner de grote kunstenaar uithangt in een belangrijke residentie. De arme kraai wordt langzaamaan de inzet van een zwijgend sadistisch spel tussen de twee. Alle personages hebben op een of andere manier met verlies en rouw te maken, een gat dat verrassend makkelijk wordt opgevuld door een aaibaar diertje.

Het zou zomaar een idee van Hanna Bervoets kunnen zijn, de Nederlandse schrijver die over een heilzaam pratend pluizig bolletje schreef in haar roman Fuzzie (2017). Net als Bervoets onderzoekt Schweblin via een technologische uitvinding intimiteit en liefde tussen mensen, maar bij Schweblin draait het om de vraag wat vreemden elkaar te bieden hebben, en waarom mensen zo gemakkelijk hun huis openstellen voor de blik van een onbekende.

Geestig en confronterend
Het gaat over onze dubbelzinnigheid rond privacy in de 21ste eeuw, en de vervreemding van het moderne leven. Geestig en confronterend legt ze de tegenstellingen bloot van het hedendaagse individualisme: we gaan elkaar op straat uit de weg, maar op een beeldscherm gluren we eindeloos in elkaars leven. In het thrillerachtige openingsverhaal trekken drie tienermeisjes hun T-shirts uit voor de ogen van de kentuki om hem te tarten; maar voor elkaar hebben ze vooral geheimen. Emilia’s zoon wil alles over het leven van zijn moeders kentuki weten, maar is nooit geïnteresseerd geweest in háár.

Het beestje brengt iedereen in eerste instantie klein levensgeluk, ondanks (of dankzij) dat het contact per definitie gemankeerd is. Want tenzij je achterhaalt wie er ‘in’ je kentuki zit, kun je niet met het dier communiceren, hij praat niet. Juist dat gegeven biedt de personages de gelegenheid voor onbelemmerde projecties en verlangens. Het spanningsveld tussen het aandoenlijke, dommige uiterlijk van de kentuki en de wetenschap dat er een écht maar anoniem persoon ‘in’ zit, intrigeert de personages evengoed als dat het ze verwart. Praat je liefkozend tegen hem als tegen een huisdier, of blijf je vousvoyeren als bij een vreemde?

Schweblin is een uitstekende korteverhalenschrijver, op haast klassieke wijze. Zonder bijzonder stilistisch vertoon bouwt ze de verhalen gedegen en rustig op, om ze dan grandioos en onverwacht te laten ontsporen. In zelfs de liefste, onschuldigste personages legt ze een kern van wreedheid bloot. Er worden heel wat kentuki’s verminkt, overreden en onder de kraan verdronken, of gedwongen getuige te zijn van misdaden.

Toch heeft Schweblin uiteindelijk een optimistisch, of in elk geval gematigd positief mensbeeld. Misschien zelfs tot haar eigen teleurstelling. Wanneer de grote ‘kunstenaar’ een installatie heeft geopend waarin videobeelden van talloze kentuki’s te zien zijn, merkt Alina op: ‘Wat reden al die mensen rond over de vloeren van vreemde huizen, toekijkend hoe de andere helft van de mensheid zijn tanden poetste? Waarom ging dit hele verhaal niet over iets anders? Waarom smeedde niemand samen met een kentuki een echt gewelddadig complot? […] Waarom waren de verhalen zo klein, zo pietepeuterig intiem, bekrompen en voorspelbaar? Zo wanhopig makend menselijk.’

2020-12-18 Persis Bekkering

Bestanden bij dit product
Inkijkexemplaar.pdf (672.78 kB)
Back to top