Moeders van anderen

Mirthe van Doornik
20,99
Op voorraad
SKU
9789044631715
Besproken in NRC
Bindwijze: Paperback / softback
Levertijd 1-2 werkdagen Verzendkosten € 2,95
  • Gratis verzending vanaf €50,-
  • Veilige en makkelijke betaalopties
  • Aangesloten bij Thuiswinkel Waarborg
  • Makkelijk bestellen ook zonder account
Afbeelding vergroten
Productomschrijving
Een buitenwijk in de jaren negentig. Nico en Kine hebben eigen regels om de wereld bij elkaar te houden. Altijd in de voorste metrowagon staan, altijd een groene trui dragen op donderdag. Maar de belangrijkste regel: nooit praten over hun moeder, nooit over haar drankgebruik, nooit over de dingen waar ze bang voor zijn. Reikhalzend kijken de zusjes uit naar het moment dat ze een scooter kunnen kopen. Terwijl ze hun wereld langzaam uitbreiden lijkt vooral Kine zich te ontplooien. Nico daarentegen raakt steeds meer vervreemd van haar leeftijdsgenoten. Nauwkeurig analyseert ze de rampen die er om hen heen gebeuren, tot ze in haar fatalisme niet meer ziet welke ramp er werkelijk op hen afkomt. Van Doornik heeft een bijzonder talent om lichtvoetig over de worsteling met onveiligheid, onmacht en loyaliteit te schrijven. Moeders van anderen is een geestige, ontroerende roman over een disfunctionele familie met een groot verlangen naar het leven. Mirthe van Doornik (1982) is journalist en documentairemaker. In 2016 vestigde ze zich als belangrijk schrijftalent: Van Doornik won de vakjuryprijs van zowel de NPO Boekenweek Schrijfwedstrijd als de Scheltema Schrijversacademie. Moeders van anderen is haar debuut. 'Twee zussen verstrikt in het drama van een drinkende moeder: aangrijpend, vol humor en met een continue onderliggende dreiging - een debuut van formaat.' THOMAS ROSENBOOM
Meer informatie
Auteur(s)Mirthe van Doornik
ISBN9789044631715
BindwijzePaperback / softback
Aantal pagina's288
Publicatie datum20180409
NRC Recensie3 ballen
Breedte126 mm
Hoogte200 mm
Dikte24 mm
NRC boeken recensie

Na de kleffe vriendschappen van jonge meisjes komt vaak de pijnlijke breuk. Drie nieuwe romans gaan over zulke beladen meisjesvriendschappen – en de beste van de drie ook over meer dan dat.

Net zo’n moeder hebben de meisjes in Mirthe van Doorniks Moeders van anderen. Ook in stijl is dit debuut verwant aan Het wolfgetal. Van der Haar en Doornik, beiden geboren in 1982, kozen voor de tegenwoordige tijd. Dit geeft een opsommend staccato aan hun verhalen. Van Doornik: ‘Met één oog neem ik de slaapkamer in me op. De wereldkaart boven mijn bureau, het afgescheurde behang, het gezicht van Kine die inmiddels weer rechtop is gaan zitten. Ze spreidt haar vingers. Er loopt een spin door haar kamer.’ Toch verrast Van Doornik meer. Haar verhaal wordt beurtelings vanuit Kine en Nico verteld, en loopt van 1997 tot 2014. Nico is de sterke van de twee. ‘Gelukkig weet zij altijd wat we moeten doen’, stelt haar zusje aan het begin van het boek. Want Nico kan de wereld met vlammen beschieten, recht uit haar ogen. Wanneer Nico zelf aan het woord komt, blijkt echter hoe angst haar regeert. Steeds meer, steeds heviger, vooral nadat hun huis bijna uitbrandt. Bij een glas water is haar eerste gedachte: ‘Iemand kan daar gewoon iets in doen, ons op die manier in één keer vergiftigen.’ Terwijl Kine doorgroeit en weet te ontsnappen, wordt de grote stoere zus steeds kleiner. Ze tracht het op akkoordjes te gooien met het lot door magisch te denken, en door feitenkennis. Door alles te weten van reëel bestaande rampen valt nieuwe ellende wellicht te voorkomen. Ook hier doen Van Doornik en Van der Haar hetzelfde: het ‘sterke’ meisje dist de gruwelijkste feiten op. Verkolen, bij de een, of verzuipen, bij de ander: ze weten er alles van.

‘Meisjes zijn het allermooist op aard’, zong Raymond van het Groenewoud. Met die mythe rekenen deze drie boeken af. Messud denkt door waar de anderen stoppen. Haar roman gaat uiteindelijk over meer dan de band tussen twee meisjes. Haar echte thema is de onmogelijkheid iets weer te geven, te delen en te bevatten: ‘De enorme, ongrijpbare vloedgolf van gebeurtenissen en emoties die ons leven komt binnenrollen en ons vervolgens onderdompelt, proberen we door een trechter heen te loodsen naar een gesimplificeerd relaas, een eenvoudig verhaal dat we voor waar houden. Bijvoorbeeld: ik ben dol op avocado maar ik haat spruitjes.’

We construeren ons verleden en kijken tevreden naar het plaatje, of naar het boek: zó is het om een jonge vrouw te zijn.

Bestanden bij dit product
Inkijkexemplaar.pdf (54.20 kB)
Back to top