Paradise Garden
De wereldliteratuur heeft altijd al een voorkeur gehad voor jonge helden. Romans waarin het om de moeizame rijping van een jonge adolescent gaat, vormen een bijzondere categorie. Internationaal is young adult literature een geliefd genre, zowel bij jongeren als bij volwassenen die graag over jeugdige avonturen, over vriendschap en ontworteling lezen.
In recente Duitstalige literatuur zijn schrijfsters doorgebroken die zich op vrouwelijke hoofdpersonages concentreren. In twee debuten worstelen een scholiere en een studente met hun gecompliceerde bestaan. In Paradise Garden van Elena Fischer komen armoede, rouw en een migratieachtergrond thematisch bijeen, in Caroline Wahls roman 22 banen is de thematiek van een precaire gezinssituatie dominant.
Bij Wahl maken we kennis met Tilda, een studente wiskunde, die in haar baantje als caissière de gewoonte heeft ontwikkeld via de gekochte producten het type supermarktklant te raden. Door de alcoholverslaving van haar moeder maakt ze zich zorgen over haar thuiswonende zusje en durft ze ontwikkelingskansen niet zo maar aan te gaan. Het boek verkocht sensationeel goed, er is al een toneelbewerking en de verfilming komt in september uit.
In 22 banen vertelt Wahl in drie delen hoe Tilda grip op het bestaan probeert te krijgen. Door dagelijks 22 banen in het zwembad te trekken ontspant ze en vindt ze kracht. Het lezen van romans helpt haar en haar zusje: „Ik heb vroeger veel aan lezen gehad en dat is nog steeds zo.” Er bloeit een romance op tussen haar en de broer van een overleden Russische vriend, en ook daar put ze hoop uit. Hippe Berlijners doen hun intrede in haar wereld, feestjes, tennis spelen en uit eten gaan leiden haar af. Nergens in de roman is er een daadwerkelijke verrassing of een diepere laag. Dialogen zijn statisch en worden voorafgegaan door de naam van de spreker met een dubbele punt. Hoe tragisch het ook is dat de moeder een overdosis neemt, de roman is van bordkarton met een weinig feministisch personage in een wereld waarin zoiets als jeugdzorg niet lijkt te bestaan en clichés aan elkaar worden geregen. Dat Tilda wiskunde studeert en een promotieplek kan krijgen lijkt een statement, maar waarvoor? 22 banen is vooral een feelgood-boek.
Paradise Garden van Elena Fischer, door de Duitse onafhankelijke boekhandels uitgeroepen tot lievelingsboek, heeft veel meer vaart, lichtheid en diepte, maar heeft een sentimentele kant. De roman is rijk aan plotwendingen en ook enkele minder belangrijke personages blijven je bij door hun karakteristieken. Ook in Paradise Garden is de moeder de as van de verhaaldynamiek. Als de moeder van Billie overlijdt, staat de veertienjarige er alleen voor. Haar moeder had een sterke wil, veel fantasie en ook geheimen waar haar dochter geleidelijk achter komt. Billie ontsnapt aan de Hongaarse grootmoeder die zij niet kende en aan de jeugdzorg, en maakt een lange autoreis om haar vader te ontmoeten. De armoedige omstandigheden van Billie’s bestaan, de trotse levenshouding van de moeder, de liefdevolle relatie tussen moeder en dochter en het zelfbewuste pubergedrag worden met veel warmte en humor ingekleed, waardoor de roman levendig wordt. Een derde van de 45 hoofdstukken bestaat uit de roadtrip die Billie maakt en dat is een minder geloofwaardig en geslepen deel, ook al weet Fischer steeds weer te verrassen. Billies eigenzinnigheid is sympathiek en haar roadtrip doet een beetje denken aan die in de roman Tsjik (2010) van Wolfgang Herrndorf, maar zowel die tocht als die roman is veel gelaagder. Een andere analogie met Herrndorfs moderne klassieker is de fascinatie die een raadselachtige bijfiguur oproept. Herrndorfs Isa kreeg in het nagelaten romanfragment Bilder deiner großen Liebe een bijzonder monument en dat wens je Fischers Luna ook toe.
Een fantasierijk en liefdevol verhaal over de speciale relatie tussen een moeder en haar dochter, en de zoektocht naar een verloren vader
‘Een boek dat je na een paar pagina's niet meer weg kunt leggen. Wat een spetterend, krachtig debuut! Wat een verhaal!’ Benedict Wells
De veertienjarige Billie woont met haar moeder Marika in een flat. Ze hebben aan het eind van de maand meestal nauwelijks nog geld voor pasta met ketchup, maar haar moeder maakt Billies wereld mooi met haar verbeeldingskracht en haar grote hart. Op een dag, als ze voor het eerst in Billies leven op het punt staan op vakantie te gaan, staat opeens haar Hongaarse grootmoeder op de stoep. Als kort daarna het noodlot toeslaat en grootmoeder haar dreigt mee te nemen naar Hongarije, slaat Billie op de vlucht in haar moeders oude Nissan. Ze gaat op zoek naar haar vader, die ze nooit heeft gekend, en ze wil erachter komen waarom ze blijft dromen over de zee, al heeft ze die nooit in het echt gezien.
Paradise Garden is een sprankelende, filmische en ontroerende coming-of-ageroman, vol grappige dialogen en treffende observaties over verlies, armoede, trots en eenzaamheid.
In de pers
‘Hartverscheurend en grappig tegelijk.’ Het Parool
‘Meeslepend. Met al z’n spanning, vaart en humor is dit coming-of-ageverhaal uitermate geschikt als young-adultroman. Maar laat het vooral niet links liggen als je boven de achttien bent.’ Trouw
‘Het is leuk hoe dat soms gaat. Eén van ons begint lyrisch enthousiast te vertellen en langzaam maar zeker steekt dat enthousiasme het hele team aan. Zo ging dat met Paradise Garden van Elena Fischer. De veertienjarige Billie in het boek sluit je als lezer al snel in je hart. De roman geeft een mooi inkijkje in het leven van mensen die in relatieve armoede leven.’ Boekhandel van der Meer in Noordhollands Dagblad e.a.
‘Een prachtige ode aan de kracht van verbeelding.’ MAX Magazine
‘De levenslust sprankelt ervan af in dit originele, hartverwarmende debuut vol levensechte personages. Je gunt Billie alle geluk van de wereld. Dit debuut is zo filmisch en vol mededogen geschreven, dat een verfilming vrijwel zeker is.’ Zin Magazine
‘Een road novel die maakt dat je als lezer alles zou willen geven voor het geluk van Fischers personages, of op z’n minst voor het einde van hun ongeluk.’ Frankfurter Allgemeine Zeitung
‘De stille droefheid die in het boek doorklinkt, is toch van een verrassende lichtheid en wordt steeds doorbroken door gevatte dialogen en grillige wendingen.’ Stern
‘De flaptekst klonk aanlokkelijk. Vervolgens kon ik het boek urenlang niet wegleggen. De auteur vertelt het verhaal van de veertienjarige Billie met veel gevoel.’ Die Zeit
| Uitgever | Meulenhoff Boekerij B.V. |
|---|---|
| Auteur(s) | Elena Fischer |
| ISBN | 9789089682697 |
| Bindwijze | Paperback |
| Datum van verschijning | 20250306 |
| NRC Recensie | 4 |
| Breedte | 136 mm |
| Hoogte | 210 mm |
| Dikte | 24 mm |