Het Nederlandse onderwijs is in beweging. De focus ligt veelal op zijn kwalificerende, 'in staat stellende' taak, maar aan de hand van het opgekomen bildungsideaal lijkt een bredere opvatting van de bedoeling van onderwijs gestalte te krijgen. Als onderdeel van deze beweging materialiseerden Amsterdamse studenten en docenten hun onvrede over het huidige hoger onderwijs in september 2015 in de oprichting van De Bildung Academie: bildungsonderwijs voor studenten door studenten.
Als één van de oprichters en dragers van de academie neemt Koen Wessels de lezer mee op zijn zoektocht naar de bedoeling van onderwijs. Aan de hand van onder meer (onderwijs)filosofie en ontwikkelingspsychologie zoomt hij in op bewustzijnsontwikkeling en 'in de wereld komen' als onderwijsbedoelingen.
Koen Wessels daagt de lezer uit om zijn visie op onderwijs te verscherpen en verruimen. Met concluderende uitgangspunten, scherpe odes en creatieve voorbeelden biedt hij bovendien de nodige inspiratie om de stap te maken van filosofie naar praktijk, van onderwijsvisie naar onderwijsverbetering.